( درمان تنش و اضطراب با ماساژ ( ماساژ درمانى
 
 
   
 

تصميم‌هاي خوب توسط «مغز و قلب» گرفته مي‌شوند. ما معمولاً موقعي تصميم‌هاي بهتري مي‌گيريم که از ذهن خودآگاه و ناخودآگاهمان توأماً استفاده کنيم. پژوهشگران در دانمارک دو نوع تصميم‌گيري را مورد مطالعه و مقايسه قرار دادند. يکي تصميم‌گيري توسط کساني که مجاز به فکر کردن دربارة حق انتخاب‌هايشان بودند و ديگري تصميم‌گيري توسط کساني که حواسشان پرت بوده و اجازة فکر کردن آگاهانه دربارة مسائلشان را نداشتند. نتيجة جالب اين مطالعه اين بود که افراد وقتي که حواسشان پرت بوده، تصميم‌گيري بهتري کرده‌اند! يعني هنگامي که تصميم‌گيري آنها به شدّت تحت تاثير ذهن ناخودآگاهشان بوده است.

به نظر مي‌رسد که بهتر است براي تصميم‌گيري، گزينه‌هاي مختلف را در ذهن ناخودآگاهمان نگاه داريم و آن‌ها را در «پس زمينة فکرمان» پردازش کنيم. ذهن خودآگاه ما تنها مي‌تواند در هر لحظه در يک يا دو جا حضور داشته باشد!

اگر با تصميم‌گيري مهمي در زندگي خود روبرو هستيد، گامهاي زير را برداريد


بر پایه آمارهاى موجود در این موسسه، ساکنان ایالات متحده آمریکا هر ساله ١١٤ میلیون بار به ماساژگران مراجعه و مبلغى بین ٤ تا ٦ میلیارد دلار از پول خود را براى این روش درمانى هزینه مى کنند . در این میان، گروه سنى ٣٥ تا ٤٤ ساله بیشترین تعداد (٢٥ درصد ) مراجعان به ماساژگران را تشکیل مى دهند .

این گروه سنى حدود ٧٧ میلیون تن از مردم این کشور را تشکیل مى دهند که اینک رفته رفته آثار گذشت سالیان عمر را بر استخوانهاى پشت و زانوان خود احساس مى کنند . یافته هاى پژوهشى حاکى از آن است که افراد این گروه سنى براى رهایى از دردهاى ماهیچه اى و استخوانى و نیز کاهش تنشهاى روزمره خود بهره گیرى از روشهاى طب جایگزین از جمله ماساژ درمانى را بر استفاده از روشهاى متداول پزشکى امروز ترجیح مى دهند .

بر پایه نتایج یک طرح پژوهشى، که به تازگى در موسسه خدمات درمانى تریاد انجام شد، ٤٠ درصد از افراد ٣٥ تا ٤٤ ساله آمریکایى معتقدند که روش ماساژ درمانى مى بایست مبناى اصلى برنامه هاى درمانى آنان قرار گیرد . نتایج طرح پژوهشى موسسه خدمات درمانى آکسفورد نیز حاکى از آن است که در مناطقى که روش ماساژ درمانى به مردم ارائه مى شود، ١٠٠ درصد افراد گروه سنى ٤٥ تا ٥٥ ساله از این روش بهره مى گیرند .

این استقبال روز افزون و افزایش شمار یافته هاى پژوهشى مبنى بر کارایى روش ماساژ درمانى در درمان برخى بیماریها، جامعه پزشکى را بر آن داشته است تا اندک اندک ماساژ درمانى را نیز در شمار شیوه هاى درمانى رایج خود بپذیرد . بخش باز توانى مرکز درمان بیماریهاى سرطانى در توسلاى اوکلاهما یکى از نمونه هاى بارز این مدعاست .

در این موسسه پژوهشى درمانى، در کنار متخصصان فیزیوتراپى، کاردرمانى و گفتار درمانى، چهار ماساژ درمانگر نیز به کار گرفته شده اند . در این مرکز ضرورت کاربردروش ماساژ درمانى در مورد هر یک از بیماران سرطانى از سوى متخصصان ماساژ درمانگر تشخیص داده و به اجرا گذاشته مى شود .

اغلب بیماران این مرکز را مبتلایان به انواع گوناگون سرطان تشکیل مى دهند، اما شمارى از بیماران کلینیکهاى درد بیمارستانى نیز به آن مراجعه مى کنند . در این موسسه که دکتر کارن گیلبرت سرپرستى آن را بر عهده دارد، شش روش اصلى ماساژ درمانى براى بیماران گوناگون به کار گرفته مى شود .

در این موسسه هم چنین آرشیوى از مقالات مربوط به کارایى روش ماساژ درمانى در بیماریهاى گوناگون از جمله : سرطان روده بزرگ و سینه نگهدارى مى شود . موسسه پژوهشى درمان از طریق تماس، وابسته به دانشگاه میامى در فلوریدا نیز از دیگر مجامع پزشکى است که به تحقیق در زمینه آثار درمانى ماساژ درمانى پرداخته است .

به گفته خانم دکتر ماریا هرناندزریف مدیر این موسسه پژوهشى، برنامه هاى تحقیقاتى هم اینک به بررسى اثر ماساژ درمانى در کاهش درد و تنش، تقویت دستگاه ایمنى بدن و نیز کمک به رشد نوزادان نارس و نیز نوزادان طبیعى متمرکز شده است .

به گفته وى نتایج یافته هاى پژوهشى این مرکز نقش ماساژ درمانى در کاهش سختى ماهیچه ها و بهبود توان حرکتى بیماران مبتلا به فلج مغزى و نشانگان داون و نیز بهبود علایم برخى بیماریها از جمله آسم، دیابت و پاره اى از بیماریهاى پوستى را به اثبات رسانده است .

مبتلایان به بیمارِیهاى مزمن اغلب در کنار علائم بیمارى اصلى خود از افسردگى و اضطراب نیز رنج مى برند . به گفته پرفسور هرناندز یافته هاى پژوهشى متعدد کارایى روش ماساژ درمانى را در کاهش میزان افسردگى و اضطراب در بیماران سنین گوناگون را به اثبات رسانده است .

از این میان مى توان به کودکان مادران افسرده، نوجوانان مبتلا به ناهنجاریهاى تغذیه اى و سالمندان اشاره کرد . افزون بر این، نشان داده شده است که ماساژ درمانى در بهبود کیفیت زندگى و خواب بیماران نیز موثر است .

در مطالعه دیگرى نیز نشان داده شده است که نوزادان نارسى که روزانه ١٥ دقیقه ماساژ داده مى شوند در مقایسه با سایر نوزادان نارس ٤٧ درصد بیشتر وزنشان افزایش مى یابد و مدت کمترى در بیمارستان مى مانند ( این امر به نوبه خود به کاهش هزینه هاى درمانى کمک شایانى مى کند) . هم چنین، در مورد نوزادان طبیعى نیز نشان داده شده است که آن دسته از نوزادانى را که ماساژ داده اند، کمتر گریه مى کنند و فعالیت بیشترى دارند .

در مطالعه دیگرى که نتایج آن در نشریه پزشکى Erfahrung Sheilkunde – Acta Medica Emprica انتشار یافت، نشان داده شد که روش شیرودهارا (که نوعى ماساژ درمانى است ) با ایجاد امواج مغزى نوع آلفا به شفافیت ذهن، بهبود حافظه و تقویت توان رویارویى با تنشهاى روزمره و نیز افزایش توان دستگاه ایمنى بدن کمک مى کند .

یافته هاى پژوهشگران دانشگاه ویکتوریا در ملبورن استرالیا نیز حاکى از آن است که ماساژ درمانى در کاهش درد پس از اعمال جراحى، بهبود وضع تنفس کودکان مبتلا به آسم، کاهش میزان ترشح هورمونهاى مربوط به استرس در بیماران ایدزى، کاهش علائم افسردگى و نیز کاهش سردردهاى ناشى از انقباضات ناخواسته ماهیچه هاى سر، صورت و گردن موثر است .

نکته مهم در تمامى این پژوهشها این است که روش ماساژ درمانى را نباید جایگزین روشهاى رایج پزشکى در نظر گرفت، بلکه از این روش در کنار روشهای متداول براى کمک به درمان بیماران استفاده کرد .

از این میان مى توان به کودکان مادران افسرده، نوجوانان مبتلا به ناهنجاریهاى تغذیه اى و سالمندان اشاره کرد . افزون بر این، نشان داده شده است که ماساژ درمانى در بهبود کیفیت زندگى و خواب بیماران نیز موثر است .

در مطالعه دیگرى نیز نشان داده شده است که نوزادان نارسى که روزانه ١٥ دقیقه ماساژ داده مى شوند در مقایسه با سایر نوزادان نارس ٤٧ درصد بیشتر وزنشان افزایش مى یابد و مدت کمترى در بیمارستان مى مانند ( این امر به نوبه خود به کاهش هزینه هاى درمانى کمک شایانى مى کند) .

هم چنین، در مورد نوزادان طبیعى نیز نشان داده شده است که آن دسته از نوزادانى را که ماساژ داده اند، کمتر گریه مى کنند و فعالیت بیشترى دارند . در مطالعه دیگرى که نتایج آن در نشریه پزشکى Erfahrung Sheilkunde – Acta Medica Emprica انتشار یافت، نشان داده شد که روش شیرودهارا (که نوعى ماساژ درمانى است ) با ایجاد امواج مغزى نوع آلفا به شفافیت ذهن، بهبود حافظه و تقویت توان رویارویى با تنشهاى روزمره و نیز افزایش توان دستگاه ایمنى بدن کمک مى کند .

یافته هاى پژوهشگران دانشگاه ویکتوریا در ملبورن استرالیا نیز حاکى از آن است که ماساژ درمانى در کاهش درد پس از اعمال جراحى، بهبود وضع تنفس کودکان مبتلا به آسم، کاهش میزان ترشح هورمونهاى مربوط به استرس در بیماران ایدزى، کاهش علائم افسردگى و نیز کاهش سردردهاى ناشى از انقباضات ناخواسته ماهیچه هاى سر، صورت و گردن موثر است .

نکته مهم در تمامى این پژوهشها این است که روش ماساژ درمانى را نباید جایگزین روشهاى رایج پزشکى در نظر گرفت، بلکه از این روش در کنار روشهای متداول براى کمک به درمان بیماران استفاده کرد .

 
  در چه مواقعى نباید از ماساژ درمانى استفاده کرد ؟  
 
به رغم فواید فراوان این روش، کاربرد آن در برخى شرایط باعث شدت یافتن علائم برخى بیماریها مى شود . از جمله مى توان به سرماخوردگى اشاره کرد . ماساژ دادن بدن هنگام سرماخوردگى باعث راه یافتن عوامل بیمارى زا به درون جریان خون مى شود . بنابراین، افراد سرماخورده نباید ماساژ داده شوند .

در برخى بیماریهاى پوستى نیز که با ظهور بثورات جلدى همراهند و نیز در بیماران مبتلا به واریس یا ترمبوز وریدهاى عمقى، ماساژ باعث کنده شدن لخته ها و انتشار آنها در جریان خون خواهد شد و مشکلات حادى را در پى دارد .

هم چنین، افراد مبتلا به بیماریهاى دریچه اى قلب نیز نباید از ماساژ درمانى استفاده کنند . به بیماران توصیه مى شود پیش از شرکت در جلسه ماساژ درمانى سوابق پزشکى خود را درمانگران در میان بگذارند .
سودمندى ها
 
چگونگى انجام
 
اصول درمانى
 
             
کاهش سردرد، تسکین کمردرد و درد مفاصل و تقویت دستگاه ایمنى بدن   درمانگر با وارد آوردن فشار ملایم در اطراف سر، گردن و ستون فقرات انسداد جریان مایع مغزى نخاعى را بر طرف مى کند .   مغز و نخاع در درون آبشامه اى محتوى مایع مغزى نخاعى محافظت مى شوند . بر اثر وارد آمدن فشارهاى جسمى و روحى روند گردش مایع مغزى نخاعى مختل مى شود .  
کرانیوساکرال
Craniosacral

   
گردش خون موضعى را افزایش مى دهد و گرفتگیهاى عضلانى را بر طرف مى کند .   درمانگر در این روش از ضربه هاى آهسته، فشار مستقیم یا مالش بهره مى گیرد . این حرکات در طول عضلات و تاندونها انجام مى شود .   با تمرکز بر بخشهاى عمقى عضلات، به رهایى تنشهاى مزمن عضلانى کمک مى کند.  
بافت عمقى
Deep Tissue

   
افزایش میزان خودآگاهى و انرژى بدن .   در این روش درمانگر بر انسداد مجازى انرژى جسمى، روحى و روانى متمرکز مى شود و از کششهاى خفیف، تکانهاى ملایم و فشار بر نقاط ویژه اى از بدن استفاده مى کند .   زمانى که تعادل و توازن میان انرژیهاى عناصر پنج گانه بدن یعنى : خاک، هوا، آتش، آب و فضا بر هم مى خورد بیمارى بروز مى کند.  
روش قطبى
Polarity

   
تعادل طبیعى بدن را برقرار مى سازد و به روند بهبود بیمارى و افزایش انرژى بدن کمک مى کند .   بیمار به گونه اى مى نشیند که سر و تنه او راست قرار گیرد . سپس به نقاط مختلف پا فشارهایى وارد مى کنند .   پا نمادى از کل بدن است . وارد آوردن فشار بر برخى نقاط پا، گوش یا دست آثار درمانى در بر دارد.  
رفلکسولوژى
Reflexology

   
استرس را کاهش و درد را تسکین مى دهد . براى کاهش تنشهاى روزمره و درمان بیماریها و ضربه هاى خفیف موثر است .   در این روش درمانگر با دست خود قسمتهاى مختلف بدن فرد را معاینه مى کند و سپس با ماساژ ملایم سر، سینه، شکم و پشت جریان (کی) را به وضع طبیعى برمى گرداند .   روشى ژاپنى است (کى ) مرکز استقرار احساسات و تفکرات ما است . زمانى که جریان کى بر هم مى خورد بدن مستعد ابتلا به بیمارى است .  
ریکى
Reiki

   
وضعیت قرار گیرى سر، شانه ها، قفسه سینه، لگن و پاها را اصلاح مى کند . افراد پس از این روش احساس مى کنند بلند قدتر و بسیار راحتتر شده اند .   در ابتدا درمانگر نقاطى را که بر اثر استفاده نادرست دچار گرفتگى و سفتى شده اند، مشخص مى کند و سپس، از انگشت، مشت بسته و آرنج خود براى باز کردن گرفتگیها کمک مى گیرد   وضعیت بد بدنى و آسیبهاى روحى روانى مرکز ثقل بدن را جا به جا مى کند و به پیدایش تنش در عضلات و بافتهاى هم بند مى انجامد.  
رلفینگ
Rolfing

   
به بدن انرژى مى دهد و در درمان خستگى مزمن و کمبود انرژى موثر است . در درمان دردهاى حاد مفاصل و اصلاح وضعیت بدن نیز موثر است .   فرد روى زمین به پشت دراز مى کشد . ابتدا، با کمک برخى حرکات سبک بدن را آماده مى کنند و سپس، با روش طب فشارى نصف النهارات مسدود شده را باز مى کنند .   عبارت است از کسب توازن و هماهنگى روانى از طریق منظم کردن نصف النهارات بدن، این خطوط به عناصر پنج گانه بدن وابسته اند.  
شیاتسو
Shiatsu

   
به رهایى مفاصل، فعال شدن اعضاى بدن و کشش عضلات و تاندونها کمک مى کند.   بیمار با لباسى راحت روى تشکى به پشت مى خوابد . درمانگر با کمک حرکتهاى ویژه اى کششهاى مخصوصى به بدن وى وارد مى کند .   ماساژ به روش تایى در طب سنتى آیوروها و طب سنتى چین ریشه دارد و ترکیبى است از طب فشارى، رفلکسولوژى و یوگا  
تایى
Tai

   
به افزایش توان حرکت و آرامش عمقى بدن و نیز شفافیت ذهنى فرد کمک مى کند .   درمانگر ابتدا کار خود را با حرکات موجى شکل آغاز مى کند و سپس به آرامى ماهیچه ها، مفاصل و اندامهاى فرد را تکان مى دهد .   در این روش از حرکات ملایم و موزون براى رهایى از تنشها و اصلاح وضعیت بدن استفاده مى شود .  
تریگر
Trager

   
میزان خودآگاهى را افزایش مى دهد و به فرد احساس شادابى و جوانى مى بخشد .   درمانگر بدن فرد را از ناحیه سر و گودى کمر نگه مى دارد و او را براى انجام حرکات خمشى چرخشى و کششى هدایت مى کند   جلسات این ماساژ در وان آبى با دماى اندکى پایینتر از دماى بدن انجام مى شود  
واتسو
Watsu
             
       

به نقل از فصلنامه ِِِیوگا پیام مهر
سال چهارم، شماره شانزدهم، تابستان ٨٣

 
     
 

:نظر خود را در مورد اين مطلب اعلام نماييد
( 21  رای )
 
بی استفاده کم استفاده متوسط مفید خيلی مفید
 
     
 
 
   
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.