چگونه زنان افسرده می‌توانند به طور طبیعی کاهش وزن دهند

 
 
   
 

مطالعات پژوهشی در مورد کاهش وزن معمولاً شامل زنانی که دچار افسردگی حاد هستند نشده است زیرا افسردگی می‌تواند باعث از بین بردن دستاوردهای برنامه‌های کاهش وزن شود. به عبارت دیگر، زنان افسرده احتمالاً انگیزه کمتری برای کاهش وزن دارند و به همین دلیل معمولاً در پژوهش‌های مربوط به کاهش وزن در نظر گرفته نمی‌شوند.
امّا براساس پژوهش تازه‌ای در زمینه کاهش وزن که زنان افسرده را نیز شامل می‌شد، احتمال کاهش وزن در زنانی که دچار افسردگی حاد هستند کمتر از بقیه زنان نیست!

پژوهشی در زمینه افسردگی و کاهش وزن در زنان
به گفته دکتر ایوت لودمن، پژوهشگر ارشد موسسه پژوهشی سلامتی جمعی، «انتظار می‌رفت که زنانی که دچار افسردگی حاد هستند نسبت به بقیه زنان وزن کمتری از دست بدهند، در جلسات کمتر شرکت کنند، کالری بیشتری بخورند، و کمتر ورزش کنند. امّا با کمال تعجب، تحقیقات ما نشان داد که تفاوت عمده‌ای بین زنان افسرده و دیگران از این نظر وجود ندارد.»
این خبر فوق‌العاده‌ای برای زنانی است که دچار افسردگی و چاقی به طور توأم هستند.

اثرات کاهش وزن بر روی زنان افسرده
آخرین یافته‌ها در دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد که کاهش وزن باعث بهبود خلق و خو در افرادی که دچار افسردگی هستند می‌شود. افرادی که دچار افسردگی و چاقی هستند می‌توانند مقدار قابل توجهی از وزنشان را تحت نظر پزشک کاهش دهند. به علاوه، کاهش وزن به نوبه خود می‌تواند عوارض افسردگی را در آنان کاهش دهد.
به گفته دکتر لوسی فالکون بریج، نویسنده اصلی مقاله، «این پژوهش، ابتکاری است زیرا افرادی که به طور بالینی تشخیص افسردگی برای آنان داده شده است معمولاً در بررسی‌های مربوط به کاهش وزن در نظر گرفته نمی‌شوند چون فرض بر این است که کاهش وزن باعث بدتر شدن افسردگی آن‌ها خواهد شد.»

سه راه برای کاهش 10 کیلو وزن
این سه راه برای کاهش وزن کسانی که تحت دارو درمانی برای افسردگی قرار دارند، پیشنهاد می‌شود و می‌تواند به بهبود خلق و خو و افزایش میزان خوش اندامی آن‌ها منجر شود:

  • یک برنامه کاهش وزن که مناسبتان باشد را بیابید. بهترین راه برای کاهش طبیعی وزن، یافتن تناسب بین آن برنامه و سبک زندگی فرد است. برای مثال، چنانچه روان‌شناس فرد در همان محل مشاوره، برنامه‌ای برای کاهش وزن زنان افسرده اجرا می‌کند، این یک تناسب طبیعی است و ساده‌ترین روش برای کاهش وزن است.
  • به برنامه کاهش وزن وفادار بمانید. بسیاری از رژیم‌های غذایی و برنامه‌های کاهش وزن پس از چند ماه کنار گذاشته می‌شوند. امّا این مدّت، زمان کافی برای کاهش 10 یا حتی 5 کیلو نیست! به برنامه کاهش وزن خود حداقل برای 6 ماه وفادار بمانید. ورزش در خانه می‌تواند موثر باشد، به شرطی که برنامه ورزشی درستی در پیش گرفته شود.
  • علل افزایش وزن را در نظر داشته باشید. خوردن هیجانی، روابط ناسالم، یا بعضی دارودرمانی‌ها برای افسردگی نه تنها از کاهش وزن جلوگیری می‌کند بلکه می‌تواند باعث افزایش وزن هم بگردد. به منظور کاهش طبیعی وزن، ریشه موانع کاهش وزن را کشف کنید.
افسردگی و افزایش وزن نباید دست در دست هم پیش روند! زنانی که دچار افسردگی هستند می‌توانند به نحو طبیعی و موفقیت‌آمیزی وزن خود را کاهش دهند. اگر شبکه حمایتی درستی داشته باشند و انگیزه خود را از دست ندهند.

ترجمه: کلینیک الکترونیکی روان‌یار

منبع

“How Depressed Women Can Lose Weight Naturally”, Lourie Pawlik-kienlen, Jan 6, 2010
http://psychology.suite101.com/articles.cfm

مقالات مرتبط

* رژیم غذایی و افسردگی: آیا رابطه‌ای وجود دارد؟
* افسردگی و تغذیه

 
     
 

:نظر خود را در مورد اين مطلب اعلام نماييد
( 10  رای )
 
بی استفاده کم استفاده متوسط مفید خيلی مفید
 
 
 
 
 
   
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.