اعتیاد به اینترنت، نقابی برای افسردگی نوجوانان

 
 
   
 

آیا نمی‌توانید فرزند نوجوانتان را از پای رایانه بلند کنید و او را به سر میز شام بیاورید؟ پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این ممکن است چیزی بیش از رفتارهای نوعی و عادی دوران بلوغ و نشانه  افسردگی نوجوان شما باشد.
بر طبق پژوهش‌های انجام گرفته از سوی دکتر سانگ کیو لی، استاد روان‌پزشکی دانشگاه هالیم در کره  جنوبی، هر چه نوجوان افسرده‌تر باشد و یا به عبارت دیگر شدّت افسردگی در او بیشتر باشد، زمان بیشتری را صرف کار کردن با اینترنت می‌کند.
این مطالعه که نتایج آن در همایش سالانه  انجمن روان‌پزشکی آمریکا ارائه گردید، بر روی 425 دانش‌آموز دبیرستانی صورت گرفته است. از همه  آن‌ها آزمون اعتیاد به اینترنت گرفته شد و پرسش‌هایی از قبیل این که «آیا احساس دلمشغولی نسبت به اینترنت دارید؟»، «آیا سفرهای اینترنتی شما وسیله‌ای برای فرار از مشکلات است؟» و «آیا به طور مداوم تلاش‌های ناموفقی برای قطع استفاده از اینترنت داشته‌اید؟» به عمل آمد.
این مطالعه نشان داد که 11٪ نوجوانان «به شدّت» اعتیاد به اینترنت داشتند و کمتر از یک سوم آن‌ها در گروه «بدون مخاطره» قرار داشتند.

اعتیاد به اینترنت، نقابی برای افسردگی
سپس از همه  دانش‌آموزان آزمون اندازه‌گیری نشانه‌های افسردگی به عمل آمد. دانش‌آموزانی که بیشترین اعتیاد را به اینترنت داشتند، بیشترین نمره را نیز از نظر افسردگی به دست آوردند. و گروهی که پائین‌ترین نمره را از نظر اعتیاد به اینترنت داشتند، در این آزمون نیز کمترین نمره را کسب کردند.
در نظر گرفتن رفتار دانش‌آموزان معتاد به اینترنت برای پژوهشگران روشن ساخت که معتادان به اینترنت، افرادی هستند در جستجوی چیزهای تازه، کم توجه و با هدف‌ها و آرمان‌های کمتر از بقیه.
این یافته‌های پژوهشی فارغ از جنسیت، سن و معدّل دانش‌آموزان بود.

دور باطل
حال این پرسش مطرح می‌شود که کدام علّت دیگری است: افسردگی یا اعتیاد به اینترنت؟ مطالعه  صورت گرفته، پاسخ دقیقی به این پرسش نداد امّا به گفته  دکتر لی، این یک دور باطل است. به گفته  او «افسردگی، نوجوانان را به اینترنت دلمشغول‌تر می‌سازد.» وی افزود: «کودکان و نوجوانان افسرده، هدف‌های کوچک‌تری برای خود قرار می‌دهند و از آنجا که اهداف بلندی ندارند، به دنبال پاداش‌های کوچک و اندکی هستند که بر روی اینترنت آن‌ها را می‌یابند.»
به گفته  دکتر لی، انزوای نوجوانان به هنگام استفاده از اینترنت، خود باعث تشدید افسردگی آنان می‌شود.
دکتر لی در پایان خاطر نشان می‌سازد که این مهم نیست که کدامیک قبل از دیگری پدید می‌آیند (افسردگی یا اعتیاد به اینترنت) بلکه نکته  مهم، تشخیص علائم و نشانه‌هاست. «نوجوانی که ساعت‌های زیادی را صرف کار کردن با اینترنت می‌کند، در معرض خطر افسردگی قرار دارد.»

ترجمه:  کلینیک الکترونیکی روان‌یار

منبع

"American Psychiatric Association 2005. Annual Meeting",
May 21-26, 2005. Sang Kyu Lee, MD, PhD, Professor of psychiatry, Hallym University, Korea

  مقالات مرتبط

* میزان «عادی» کار با اینترنت چقدر است؟
* اعتیاد به ایمیل!
* ارتباط متقابل اعتیاد و افسردگی

 
 
 
 

:نظر خود را در مورد اين مطلب اعلام نماييد
( 9  رای )
 
بی استفاده کم استفاده متوسط مفید خيلی مفید
 
     
 
 
 
 
مقالات مرتبط
 
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.