1386/06/28
اصل 10-90
 

 

نحوه واکنش شما به شرايط و وضعيت‌هايى که در زندگى برايتان پيش مى‌آيد، زندگى شما را تغيير خواهد داد.
١٠٪ از زندگى ما را اتفاقاتى که خودمان نقشى در پيش آمدنشان نداريم تشکيل مى‌دهد و ٩٠٪ بقيه بستگى به چگونگى واکنش ما به آن اتفاقات دارد.
به عبارت ديگر، ما کنترلى بر روى ١٠٪ از اتفاقاتى که برايمان روى مى‌دهد نداريم. مثلاً هواپيما دير مى‌رسد و برنامه‌هاى پيش‌بينى شده ما به هم مى‌خورد و يا يک راننده بى‌احتياط ممکن است با ما تصادف کند. ما روى اين ١٠٪ کنترلى نمى‌توانيم داشته باشيم. امّا قضيه در مورد ٩٠٪ بقيه متفاوت است. آن ٩٠٪ را خودمان تعيين مى‌کنيم.
چگونه؟.... با واکنش‌هايمان.
مثال زير موضوع را بهتر روشن مى‌سازد:
شما در کنارهمسر و دختر کوچکتان در حال صبحانه خوردن هستيد. دخترتان دستش به فنجان چاى مى‌خورد و چاى بر روى پيراهن تميزى که براى رفتن به اداره پوشيده‌ايد مى‌ريزد. شما کنترلى بر روى اين اتفاقى که افتاده است نداشتيد.
امّا آنچه از اين به بعد اتفاق مى‌افتد را واکنش شما به اين حادثه تعيين مى‌کند.

سناريوى اول
شما بر سر دختر کوچکتان داد مى‌زنيد و او را به خاطر کارى که کرده است دعوا مى‌کنيد. او به گريه مى‌افتد. بعد رو به همسرتان مى‌کنيد و از او به خاطر قرار دادن فنجان، نزديک لبه ميز انتقاد مى‌کنيد. سپس بگومگوى کوتاهى با همسرتان در مى‌گيرد. بعد با عجله به اتاق خواب مى‌رويد و پيراهنتان را عوض مى‌کنيد. دوباره به آشپزخانه بر مى‌گرديد و متوجه مى‌شويد دخترتان قهر کرده و صبحانه‌اش را تمام نکرده و براى مدرسه رفتن آماده نشده است. در نتيجه سرويس مدرسه را از دست داده است. همسرتان بايد فوراً آماده رفتن به سر کارش شود. بنابراين بايد خودتان دخترتان را به مدرسه برسانيد. چون خودتان هم ديرتان شده است با سرعت غيرمجاز رانندگى مى‌کنيد و سرانجام با ١٥ دقيقه تأخير و دريافت يک برگ جريمه ١٤ هزار تومانى به مدرسه دخترتان مى‌رسيد. دخترتان با عجله از ماشين پياده مى‌شود و بدون خداحافظى به سوى ساختمان مدرسه مى‌دود. بعد شما به سوى اداره حرکت مى‌کنيد و با ٢٠ دقيقه تأخير به اداره مى‌رسيد و متوجه مى‌شويد که يادتان رفته کيف‌تان را همراه بياوريد. روزتان با ناراحتى و عصبانيت شروع شده و در ادامه هم بد و بدتر مى‌شود. شما براى تمام شدن ساعت کار و بازگشت به خانه لحظه‌شمارى مى‌کنيد.
هنگامى که به خانه بازگشتيد، همچنان رابطه‌تان با همسر و دخترتان سرد است.
چرا؟ ......... به دليل واکنشى که صبح نشان داديد.

سوال: چرا روز بدى داشتيد؟
جواب:
الف) علتش چاى بود.
ب) علتش دخترتان بود.
پ) علتش جريمه شدن توسط پليس بود.
ت) علتش خودتان بوديد.
جواب درست گزينه «ت» است.
شما کنترلى بر ريختن چاى روى پيراهنتان نداشتيد. امّا واکنشى که در آن ٥ ثانيه نشان داديد علّت خراب شدن روزتان بود.
بيائيد با هم سناريوى ديگرى را هم در نظر بگيريم.

سناريوى دوم
چاى روى پيراهن شما مى‌ريزد. دخترتان شروع به گريه کردن مى‌کند. شما به آرامى به او مى‌گوييد: «اشکالى ندارد عزيزم. بايد دفعه ديگه بيشتر مواظب باشى.» با سرعت به اتاق خواب مى‌رويد پيراهنتان را عوض مى‌کنيد و کيف‌تان را بر مى‌داريد به آشپزخانه بر مى‌گرديد و از پنجره دخترتان را مى‌بينيد که به سمت سرويس مدرسه‌اش مى‌رود. او بر مى‌گردد و برايتان دست تکان مى‌دهد و با شما خداحافظى مى‌کند. شما هم به سمت اداره حرکت مى‌کنيد و ٥ دقيقه زودتر به سرکار مى‌رسيد و با همکارانتان به احوالپرسى و شوخى مى‌پردازيد.
تفاوت را متوجه شديد؟
دو سناريوى مختلف که هر دو يک جور شروع شدند ولى پايان متفاوتى داشتند.
چرا؟
به دليل چگونگى واکنش شما.
شما واقعاً روى ١٠٪ از اتفاقاتى که برايتان مى‌افتد کنترلى نداريد. ولى ٩٠٪ بقيه را واکنش شما تعيين مى‌کند.
در اينجا راه‌هايى براى اجراى اصل ١٠-٩٠ پيشنهاد مى‌کنيم.
اگر کسى نکته‌اى منفى درباره شما گفت، مثل اسفنج نباشيد! اجازه دهيد اين حمله مثل آبى که بر روى شيشه ريخته مى‌شود دفع گردد. نگذاريد حرف‌هاى منفى بر روى شما تأثير بگذارند.
به حوادثى که برايتان پيش مى‌آيد، واکنش مناسب نشان دهيد. يک واکنش غلط مى‌تواند به از دست دادن يک دوست، اخراج شدن از محل کار، تحت فشار استرس قرار گرفتن و ... بيانجامد. اگر ماشينى جلوى ماشين شما پيچيد چگونه واکنش نشان مى‌دهيد؟ آرامشتان را از دست مى‌دهيد؟ فشار خونتان بالا مى‌رود؟ با او دعوا مى‌کنيد؟ ناسزا مى‌گوئيد؟ بوق مى‌زنيد؟ .... آيا اگر چند ثانيه ديرتر به مقصد برسيد آسمان به زمين مى‌آيد؟ پس چرا اجازه مى‌دهيد حرکت اشتباه يک راننده تمام روزتان را خراب کند.
اگر هواپيما تأخير دارد و شما به کارتان نمى‌رسيد چرا بيخود با پرسنل فرودگاه بحث مى‌کنيد؟ آن‌ها که کنترلى روى اين مساله ندارند. از وقتى که به دست آورده‌ايد براى مطالعه، آشنا شدن با مسافران ديگر و ... استفاده کنيد. استرس تنها کارها را خراب‌تر مى‌کند.
اصل ١٠-٩٠ را هميشه به ياد داشته باشيد و بيخود عصبانى نشويد. آن را به کار ببنديد و نتايجش را ببينيد. امتحانش مجانى است. تنها عده کمى اين اصل را به کار مى‌بندند. به کار بستن اين اصل مى‌تواند زندگى شما را تغيير دهد!

 

---

منبع :

:نظر خود را در مورد این مطلب اعلام نمایید
( 131 راى )
خیلی بیمزه بیمزه متوسط جالب خیلی جالب
 
     
 
 
 
     
 
   
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.