نتيجه يك تحقيق روانشناسى كه در آخرين شماره مجله «ساينس» (Science) به چاپ رسيده نشان میدهد كه شستشوى بدن موجب احساس آرامش وجدان آدمها میشود.
به گزارش روز دوشنبه پايگاه اينترنتى دويچهوله (راديو آلمان)، دو گروه روانشناسى در تورنتو و نيويورك از داوطلبان شركتكننده در تحقيق خواستند دو مطلب كوتاه بنويسند. يك مطلب در مورد كارهاى مثبت يا نيكشان و يكى در مورد اشتباهات يا گناهانشان. البته اينكه چه عملى نيك يا گناه است به نظر شخصى هر داوطلب بستگى داشته است.
زير نظر گرفتن رفتار داوطلبان نشان میدهد كه اين افراد بهنگام نوشتن مطلبى در مورد اشتباهاتشان از ميان وسايلى كه روى ميز بودند مانند لوازم تحرير، آب ميوه و يا مواد پاككننده، ابتدا سراغ مواد پاككننده مثل دستمال رفتهاند و در مطلبشان در مقايسه با مطلبى كه در مورد يكى از اعمال نيكشان نوشتند دو برابر بيشتر از كلماتى كه معناى پاكى و تطهير میدهند، استفاده كردند.
علاوه بر اين، تقريبا همه افراد به اين سوال كه آيا زمانى كه بدنتان را شستهايد، احساس آسودگى وجدان میكنيد، پاسخ آرى دادهاند.
اين مساله كه ظاهرا ناخودآگاه است، ريشههاى فرهنگى و دينى عميقى در جوامع مختلف دارد.
در بسيارى از دستورات دينى استفاده از آب به عنوان سمبل پاكى توصيه شده مانند غسل تعميد مسحييان و يا وضو گرفتن در اسلام.