به گفته محققان، هورمون تنشزاى كورتيزول ممكن است مكانيزم بالقوهاى براى انتقال تنش مادر به جنين باشد و میتواند در كاهش وزن نوزاد در هنگام تولد نقش داشته باشد.
به گزارش يونايتدپرس از ميامى، «ميگوئل ای.ديهگو» يك روانكاو در دانشكده پزشكى «ميامی» گفت: تنش مادر با تغييرات بيوشيميايى مانند افزايش كورتيزول همراه است كه بطور مستقيم و غير مستقيم بر جنين تاثير میگذارد.
وى افزود: كورتيزول میتواند بطور مستقيم از طريق جفت به جنين منتقل شود و بر رشد جنين تاثير بگذارد.
به گفته ديهگو، در اين مطالعه كه در شماره سپتامبر-اكتبر نشريه پزشكى «روانتنى (Psychosomatic Medicine) منتشر شده است، ديده شد جنين مادرانى كه ميزان بالاى افسردگى، اضطراب و تنش نشان میدهند در نيمه دوران باردارى وزن كمترى دارند و كوچكتر از اندازه متوسط هستند.
وى افزود كورتيزول همچنين میتواند بر عملكرد عروقى مادر تاثير بگذارد كه به موجب آن جريان خون به جنين كاهش میيابد و به اين ترتيب با كاستن از عرضه اكسيژن و مواد مغذى به جنين، بر رشد آن تاثير میگذارد.
محققان پس از تجزيه و تحليل تاثيرات مربوط به جمعيت، اضطراب مادرى و سطح هورمون بر روى ۹۸زن دريافتند كه كورتيزول پيش از تولد، تنها عامل مهم در تعيين وزن جنين است.