مصرف زياد نوشابه با بروز اختلالات ذهنى در نوجوانان ارتباط دارد
 

1385/07/08
 
 
پژوهشگران نروژى می‌گويند مصرف زياد نوشابه‌هاى غيرالكلى قندى احتمال بروز مشكلات ذهنى مانند بيش فعالى را در نوجوانان افزايش می‌دهد.

به گزارش خبرگزارى رويترز از واشنگتن، اين محققان در بررسى بيش از ‪۵‬ هزار نوجوان ‪ ۱۵‬و ‪ ۱۶‬ساله در شهر اسلو ارتباط مستقيم و روشنى را بين مصرف نوشابه‌هاى غيرالكلى و بيش فعالى يافتند. همچنين ارتباط پيچيده‌ترى بين مصرف نوشابه با ساير اختلالات رفتارى و ذهنى مشاهده شد.

محققان ميزان مصرف روزانه نوشابه‌هاى گازدار حاوى قند را در شركت‌كنندگان مورد بررسى قرار دادند سپس با استفاده از يك پرسشنامه استاندارد سلامت روانى آنها را ارزيابى كردند.

دكتر «لارس لين» و همكارانش از دانشگاه اسلو دريافتند نوجوانانى كه صبحانه و ناهار نمی‌خورند بيشترين ميزان مصرف نوشابه‌هاى غيرالكلى را دارند.

محققان ارتباط نيرومندى را بين مصرف نوشابه‌هاى غيرالكلى با مشكلات ذهنى در نوجوانان يافتند.

اين نوجوانان در هفته بين يك تا شش بطرى نوشابه می‌نوشيدند.

نوجوانانى كه بالاترين مصرف نوشابه را داشتند بيشترين علايم اختلال ذهنى را داشتند.

در مورد بيش فعالى ارتباط خطى مستقيمى مشاهده شد يعنى مصرف بيشتر نوشابه علايم بيشترى بيش فعالى را به دنبال داشت.

بدترين مشكلات در پسران و دخترانى مشاهده شد كه روزانه دستكم چهار بطرى نوشابه مصرف می‌كردند. اين ميزان مصرف نوشابه در ده درصد پسران و دو درصد دختران مشاهده می‌شود.

احتمال دارد مواد ديگر داخل نوشابه مانند كافئين در بروز اين علايم نقش داشته باشد.

يك شيوه موثر و ساده كاهش مصرف نوشابه در اين گروه سنى عدم عرضه آنها در مدارس و مكانهاى اجتماع نوجوانان است.

مشروح اين يافته‌ها در مجله «بهداشت همگانى (Public Health)» منتشر شده است.
 
ايرنا
: منبع
 
 
 
 
 
 
     
 
   
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.