هر ۲۵هزار نفر در ايران به يك روانشناس دسترسى دارند
1385/08/14
رييس سازمان نظام روانشناسى ايران گفت: براى هر ۲۵هزار نفر در سطح كشور يك نفر روانشناس وجود دارد.
دكتر غلامعلى افروز روز يكشنبه در جمع مسوولان دستگاههاى اجرايى استان خراسان رضوى افزود: اين در حالى است كه در كشورهاى توسعه يافته به ازاى هر ۵۰۰ الى هزار نفر و در برخى از كشورها نيز به ازاى هر دو هزار نفر يك روانشناس وجود دارد.
وى ادامه داد: از اين حيث ما در كشورمان با كمبود روانشناس حاذق و با تجربه مواجه هستيم.
او اظهار داشت: وجود ۱۷هزار نفر روانشناس داراى مدرك تحصيلى كارشناسى ارشد تا دكترا از نيازهاى مهم كشور به شمار میرود.
وى همچنين افزود: ريشه اصلى اغلب اختلالات رفتاری، بیاشتهايى تحصيلی، طلاق، اضطراب و افسردگى در كشور را میتوان در ناامنى و دغدغههاى روانى جستجو كرد.
رييس سازمان نظام روانشناسى گفت: اعتياد روانى و الكترونيكى و بیاشتهايى تحصيلى از جمله در جمعيت پسرها از مهمترين تنگناها محسوب میشود.
وى با اشاره به اينكه در سطح كشور جمعيت پسرها ۱/۸درصد بيش از دخترها است افزود: ولى در كنكور شاهد پايين بودن آمار شركت پسرها نسبت به دخترها هستيم.
او گفت: بر اساس بررسيهاى به عمل آمده از هر چهار ازدواج در شهرهاى تهران، قم و مشهد يك ازدواج به درگيرى جدى و بيتفاوتى و مشكلاتى از اين حيث منتهى شده و تنها در يك چهارم ازدواجها زوجين از ازدواج خود راضى و يا نسبتا" راضى بودند.
دكتر افروز اضافه كرد: خانواده بهعنوان مقدسترين نهاد بايد از بالاترين استحكام برخوردار باشد و با توجه به آنكه كاملترين الگوى برتر خانوادهها در دين مبين اسلام وجود دارد بايد جامعه ما از استحكام خانوادگى بالا برخوردار باشد.
وى افزود: همه دستگاههاى اجرايى و خانوادهها نيازمند استفاده از توان روانشناسان حاذق هستند و رسالت اصلى ما آن است كه در جهت بهداشت روانى خانواده و جامعه گام برداشته و بستر خلاقيت را در فرزندان افزايش دهيم.
او اظهار داشت: بعد از استان تهران شوراهاى نظام روانشناسى در استانهاى سهگانه خراسان و سيستان و بلوچستان نيز راهاندازى شده است.
وى خواستار همكارى استاندارى خراسان رضوى و آستان قدس رضوى براى حمايت و ايجاد تشكيلات شوراى نظام روانشناسى منطقه دو كشور شامل استانهاى سهگانه خراسان شد.