۴۶هزار بيمار روانى مزمن توسط سازمان بهزيستى شناسايى شدهاند
1385/08/17
رييس ستاد ساماندهى بيماران روانى در سازمان بهزيستى گفت: تاكنون ۴۶ هزار و ۳۰۰بيمار روانى مزمن توسط اين ستاد شناسايى شدهاند.
دكتر محمد براتى روزچهارشنبه در كارگاه آموزشى كارشناسان بيماران روانى مزمن بهزيستى سراسر كشور در كرمان افزود: از اين تعداد ۲۳هزار نفر از سازمان بهزيستى خدمت دريافت میكنند.
وى در تشريح برنامهها و سياستهاى اين ستاد در خصوص ساماندهى بيماران روانى گفت: ستاد ايجاد تخت براى اين بيماران، ارايه خدمات به بيماران در مراكز و در منزل را در دستور كار خود قرار داده است.
وى افزود: ۴۵۰۰نفر از مجموع بيماران روانى مزمن شناسايى در مراكز نگهدارى شبانهروزى بهزيستى، ۱۰۵۰نفر در مراكز روزانه و بقيه در منزل از خدمات سازمان بهزيستى استفاده میكنند.
مديركل اداره بهزيستى كرمان هم در اين نشست گفت: هماينك ۴۳۱بيمار روانى مزمن در سطح اين استان زير پوشش خدمات بهزيستى هستند.
دكتر محمد ستايش افزود: از اين تعداد ۳۱۴نفر مرد و بقيه زن هستند.
وى گفت: اين افراد ماهانه از ۱۵۰تا ۴۰۰هزار ريال هزينه دريافت میكنند.
او اضافه كرد: ۲۰۶بيمار روانى مزمن شامل ۴۵زن و ۱۶۱مرد نيز در استان كرمان در نوبت دريافت هزينه نگهدارى میباشند.
وى گفت: ۵۱۶نفر شامل ۳۸۹مرد و ۱۷۲زن نيز در نوبت كميسيون براى بررسى قرار دارند.
او گفت: بيمار روانى مزمن به كسى اطلاق میشود كه بيمارى او شروع و پيشرفت تدريجى داشته باشد، به مدت طولانى حدود دو سال دوام يابد، تمايل به عود داشته باشد و منجر به افت عملكرد و ايجاد ناتوانى يا معلوليت شود.
وى افزو: در سازمان بهزيستى خدمات به بيماران روانى مزمن كه اسكيزوفرنى يا داراى اختلالات عاطفی، اضطرابی، روانی، عضوی، شناختی، زوال عقل و اختلالات ناقص رشد باشند ارايه میشود.
او همچنين از تشكيل تيم سيار درمان بيماران روانى مزمن توسط مركز «بهمن» از اول مهر ماه در كرمان خبر داد و گفت: هماكنون ۵۰بيمار از خدمات درمانى اين تيم بهرهمند هستند.
مديركل اداره بهزيستى استان كرمان گفت: يك مركز توانبخشى نگهدارى بيماران مزمن روانى با ظرفيت ۲۰۰بيمار مرد و زن در كرمان فعال میباشد.