يك استاد دانشگاه بهداشت روانى بازنشستگان را ضرورى خواند
1385/08/23
يك استاد دانشگاه آزاد اسلامى بجنورد با ضرورى خاندن اهميت بهداشت روانى در دوران بازنشستگى گفت: دوران بازنشستگى و سالمندى نبايد به دوران بحران تبديل شود.
دكتر شهربانو جلايى روز سهشنبه در حاشيه همايش تجليل از بازنشستگان تامين اجتماعى بجنورد گفت: بيشتر سالمندان در اين دوران براى ارتباط با ديگران، انديشيدن و زندگى كردن دچار مشكلاتى میشوند كه نبايد اين دوران براى آنان به دوران رنج تبديل شود.
وى از اين دوران به عنوان «دوران برداشت تجربيات» ياد كرد و گفت: اين دوران دوره شكوهمندی، كمالگرايی، پختگی، جهتگيرى و آرامش است.
او فقدان تعادل در دوران سالمندى را از آفات اين دوران خواند و گفت: نداشتن تعادل روانى از نبود آرامش ناشى میشود.
وى گفت: شكايت زنان در دوران ميانسالى و بازنشستگى بيش از مردان است و مردان بايد در اين دوران به حرفهاى زنان گوش كنند تا اين مساله منجر به برهم خوردن تعادل روحى آنان نشود.
او ادامه داد: با اين حال در مردان در اين دوران پرخاشگرى بيشتر مشاهده میشود كه اين عمل ناشى از گرايش كمتر مردان به سخن گفتن، گريه كردن و ابراز عواطف و احساسات در آنان است.
وى گفت: در اين دوران لازم است سالمندان خود را باور كنند تا جامعه نيز آنان را به عنوان افرادى باارزش دانسته و براى آنان ارزش و احترام قايل شود.
دكتر جلايى داشتن برنامه مطالعه، ورزش و ارتباط مناسب با ديگران را از علايم سلامت سالمندان دانست و گفت: سالمندان نبايد افكار منفى و افولگرايانه در اين دوران براى خود ايجاد كنند.
وى افزود: اگر نگاه سالمندان در اين دوران به زندگى منفى بوده و تنها به تحليل رفتن جسم بيانديشند نمیتوانند دوران باشكوه ميانسالى و سالمندى را بطور سالم بگذرانند.
اين استاد دانشگاه بر ورزش و داشتن ارتباطى سالم با اعضاى خانواده در دوران بازنشستگى تاكيد كرد و گفت: داشتن توقعات نامناسب از اعضاى خانواده در اين دوران با عشق منافات دارد.
وى افزود: دوران كهولت نيز دوران رشد است و انسان در هيج دورهاى نبايد از آموزش و ارتقا دست بردارد.
او گفت: در دوران بازنشستگى بايد با خردمندى به گذشته و تجربيات فكر كرد و به اين واقعيت رسيد كه اقتدار زندگى در اين دوران بر عهده خود فرد است.