انجمن روان‌پزشكان‌ از اطلاق بيمار روحى به‌ مبتلايان ‌اختلالات روان‌پزشكى انتقاد كرد
 

1385/08/30
 
 
رييس‌ هيات مديره انجمن روان‌پزشكان ايران از اطلاق لفظ «بيمار روحی» به مبتلايان اختلالات روان‌پزشكى انتقاد كرد و آن را گمراه‌كننده دانست.

دكتر «احمد جليلی» روز سه‌شنبه در حاشيه برپايى ششمين كنگره سالانه انجمن روان‌پزشكان ايران گفت: به كارگيرى اين لفظ، پديده «انگ‌زنی» به بيماران روانى را در جامعه افزايش داده است.

وى افزود: مساله روح در حوزه دين، فلسفه و الهيات می‌گنجد و بسيار فراتر از علم پزشكى است.

وى اظهار داشت: روان‌پزشكان تنها به درمان روان می‌پردازد كه مربوط به نحوه نگرش مردم به بيمارى‌هاى روانى است.

جليلى، با اشاره به اينكه سازمان بهداشت جهانى با توجه به‌ مشكلات بيماران روانى امسال را به عنوان «انگ‌زنی» از بيماران روانى نامگذارى كرده، ادامه داد: يكى از دلايل درمان نشدن بيماران روانى مشكلات اجتماعى و قانونى اين افراد است كه ريشه اين مساله به نحوه نگرش مردم به بيماريهاى روانى بر می‌گردد.

وى با اظهار اينكه «نداشتن شناخت از بيماری‌‌هاى روانى سبب می‌شود تا مردم به اين بيماران «روانی» يا «مجنون» بگويند، گفت: اين در حالى است كه بيماری‌هاى روانى مانند ساير مشكلات جسمى قابل درمان است.

ششمين كنگره سالانه انجمن روان‌پزشكان ايران همزمان با چهلمين سال تاسيس اين انجمن و با هدف تبادل نظر و ارتقاى سطح دانش عمومى روان‌پزشكان مرتبط با اين رشته از قبيل جراحى مغز و اعصاب اورولوژی، داخلی، اطفال، داروسازى و پزشكان عمومى در بيمارستان ميلاد برپا شد.

اعتياد، افسردگی، اضطراب، روان‌پزشكى كودكان و پژوهش‌هاى جديد در زمينه ژنتيك و روان‌پزشكى از عمده محورهاى اين كنگره است.

اين كنگره به مدت سه روز در بيمارستان ميلاد تهران ادامه دارد.
 
ايرنا
: منبع
 
 
 
 
 
 
     
 
   
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.