تا سال ۲۰۲۰ افسردگى شايعترين بيمارى در بين مردم خواهد شد
1385/08/30
رييس انجمن علمى روانپزشكان ايران گفت افسردگى در حال حاضر چهارمين بيمارى شايع در سطح دنياست و پيشبينى میشود تا سال ۲۰۲۰ به شايعترين بيمارى تبديل شود.
دكتر «احمد جليلی» در حاشيه برپايى ششمين همايش ساليانه انجمن علمى روانپزشكان ايران در گفت و گو با خبرنگار علمى ايرنا افزود شيوع افسردگى در ايران بطور متوسط ۱۷تا ۱۸درصد است.
وى گفت بطوركلى در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۲۵درصد از افراد كشور به نوعى به بيماریهاى روانى مبتلا هستند كه اضطراب و افسردگى از شايعترين اختلالات روانپزشكى هستند.
به گفته دكتر جليلى منظور از بيماريهاى روانى فقط انواع حاد آن نيست و اغلب افراد كه به اضطراب و افسردگى مبتلا هستند در واقع نيازمند به خدمات روانپزشكى هستند.
رييس انجمن روانپزشكان ايران گفت بيماران روانى در اغلب موارد متوجه وضعيت جسمانى میشوند و به تصور داشتن بيماریهاى جسمى به مراكز درمانى مراجعه میكنند در صورتيكه عامل بسيارى از اين بيماریهاى جسمى با مشكلات روانى افراد مرتبط است.
دكتر جليلى افزود حدود ۱۸درصد افراد از ابتلاى خود به انواع بيماریهاى روانى مطلع نيستند.
رييس انجمن روانپزشكان ايران با اشاره به اينكه مشكلات روانى يكى از فوريتهاى بهداشتى محسوب میشود، افزود: سلامت روان بايد به اندازه سلامت جسم و حتى بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
وى با بيان اينكه در جوامع مختلف با توجه به تحقيقات مختلف و شرايط اجتماعى متفاوت حاكم بر آنجا، آمار مختلفى از ميران شيوع افسردگى ارايه میشود افزود آنچه بطور مسلم واضح است افزايش ميزان مشكلات روانى و شيوع بيشتر افسردگى طى سالهاى اخير است.
وى افزود افزايش قدرت تشخيص متخصصين در شناسايى بيماریهاى روانى و همچنين افزايش آگاهى خود مردم نسبت به اين نوع از اختلالات نيز در اين افزايش موثر بوده است.
دكتر جليلى تصريح كرد عوامل ارثی، فردی، تربيتى و محيطى در بروز ناراحتیهاى روانى موثر است ولى در عين حال هيچ كدام از اين موارد علت اصلى بيماریهاى روانى نيستند.
وى گفت در حال حاضر حدود ده هزار تخت روانپزشكى در كشور موجود است در حاليكه به حداقل ۲۵ هزار تخت روانپزشكى نياز داريم.
دكتر جليلى افزود در حال حاضر كمبود تختهاى بيمارستانى و نبود پوشش بيمهاى مناسب براى بيماران روانى از مهمترين مشكلاتى است كه دست اندركاران درمان بيماران نيازمند به خدمات روانپزشكى با آن مواجه هستند.
همايش ساليانه انجمن علمى روانپزشكان ايران، با حضور متخصصان اين رشته و ساير رشتههاى مرتبط پزشكى از امروز سیام آبانماه آغاز به كار كرد و تا سوم آذرماه در بيمارستان ميلاد به كار خود ادامه میدهد.