روان‌پزشك: بين بيماری‌هاى روانى و مصرف مواد مخدر ارتباط دوسويه برقرار است
 

1385/09/12
 
 
روان‌پزشك و عضو هيات علمى دانشگاه علوم پزشكى استان زنجان گفت: ارتباط بين بيماری‌هاى روانى و مصرف موادمخدر دوسويه است.

«سعيد ممتازی» روز يكشنبه در كارگاه آموزشى «اعتياد به موادمخدر و نقش خانواده و جامعه در يشگيرى از سوء‌ مصرف»، افزود: افسردگی‌هاى مزمن و اختلالات روان‌پزشكی، افراد را براى درمان به سوى مصرف موادمخدر هدايت می‌كند.

وی، با بيان اينكه مصرف مواد مخدر در اغلب موارد افسردگى و اختلالات روانى را بدنبال دارد، يادآور شد: افسردگى تا زمانى يك حالت طبيعى تلقى می‌شود كه كوتاه‌مدت و خفيف بوده و علايمى چون فكر خودكشی، بي‌خوابى و بی‌اشتهايى شديد، ناتوانى در لذت بردن از فعاليت‌هاى تفريحى و احساس گناه شديد وجود نداشته باشد.

وی، خلق و روحيه افسرده، عصبانيت و بی‌حوصلگی، بی‌علاقگى و عدم لذت بردن، كاهش انرژى يا بی‌قراری، بی‌اشتهايى و كاهش وزن، بی‌خوابی، كاهش قواى ذهنی، كاهش ميل جنسی، احساس بی‌ارزشى و گناه، احساس نااميدى و دردهاى جسمانى را از علايم بيمارى افسردگى برشمرد.

ممتازی، با تاكيد بر اينكه والدين بايد نشانه‌هاى غمگينى مداوم و شديد در فرزندان خود را جدى بگيرند، گفت: اين حالت‌ها می‌تواند عامل شروع موادمخدر يا معلول مصرف اين مواد باشند.

وی، با بيان اينكه والدين بايد درصورت مشاهده علايم، فرزندان خود را براى معاينه و انجام آزمون افسردگى به ‌مراكز مشاوره يا نزد روان‌پزشك ببرند، گفت: اين اقدام بهترين روش براى جلوگيرى از پناه بردن به خوددرمانی‌هاى مضر و خلاصى از افسردگى با توسل به راه‌هاى ويرانگر مثل مواد مخدر است.

 
ايرنا
: منبع
 
 
 
 
 
 
     
 
   
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.