بيماران روانى بيشتر از ساير افراد مورد آزار و اذيت قرار میگيرند
1385/09/11
بر اساس نتايج يك تحقيق، انگ اجتماعى و تبعيض همواره يكى از مشكلات اساسى افراد مبتلا به بيماریهاى روانى است و از اينرو آنان بيش از ديگر افراد مورد آزار و اذيت اجتماعى قرار میگيرند.
اين تحقيق كه توسط دكتر «محمد اربابی» از دانشگاه علوم پزشكى تهران و دكتر «علیاكبر نجاتى صفا» از مركز تحقيقات روانپزشكى دانشگاه علوم پزشكى تهران به منظور تعيين شيوع فراوانى و ميزان آزار و اذيت تجربه شده توسط افراد مبتلا به بيماریهاى روانپزشكى در مقايسه با جمعيت عمومى انجام شده است.
فراوانى آزار و اذيت افراد از طريق مصاحبه با ۱۱۲بيمار مبتلا به بيماریهاى روانپزشكى مراجعهكننده به بيمارستان روزبه و نيز ۱۰۴فرد از گروه كنترل با سن و جنس مشابه از جمعيت عمومى بدست آمد.
نتايج اين تحقيق نشان داد تجربه آزار و اذيت در بيماران مبتلا به بيماریهاى روانپزشكى با فراوانى ۶۱/۳درصد نه برابر افراد كنترل با ميزان ۷/۶درصد از جمعيت عمومى بود.
شايعترين نوع آزار و اذيت «توهين كلامی» بوده كه نسبت به بيمارى روانى افراد مبتلا اشاره داشته و عمدتا توسط افراد خانواده بيماران مبتلا به بيماریهاى روانپزشكى انجام شده است.
بطور كلى بر اساس يافتههاى اين تحقيق تجربه آزار و اذيت بطور واضح در افراد مبتلا به بيماریهاى روانپزشكى نسبت به افراد معمول جامعه بيشتر است و اين تجربيات میتواند اثر تعيينكنندهاى در تشديد بيمارى اين افراد داشته باشد.
اين تحقيق با همكارى دكتر محمد اربابی، دكتر علیاكبر نجاتى صفا، دكتر سميه يوسفى و دكتر سارا مهديان انجام و در ششمين همايش ساليانه انجمن علمى روانپزشكان ايران ارايه شد.