خطر ابتلا به اختلالات روانى پس از زايمان
 

1385/09/15
 
 
تحقيقات نشان داده است افسردگى پس از زايمان تنها مشكل زنانى كه تازه وضع حمل كرده‌اند نيست بلكه طيف گسترده‌اى از مشكلات روانى آنها را تحت تاثير قرار می‌دهد.

مردانى كه پدر می‌شوند آسيب‌پذير نيستند به اين علت كه چنين تغييرات جسمى و روحى را تجربه نمی‌كنند.

به گزارش سی‌بی‌اس نيوز، محققان دانماركى دريافته‌اند كه سه ماه اول پس از تولد اولين فرزند و بخصوص سه هفته اول براى مادر پرخطرترين زمان است، يعنى زمانى كه والدين با مسووليت مراقبت از يك نو رسيده مواجه می‌شوند.

در اين مطالعه مشخص شد طى ١٠ تا ١٩ روز اول، احتمال بسترى شدن به علت ابتلاى مادران به بيمارى روانى ٧ برابر مادرانى است كه پيش از اين صاحب فرزند بودند.

در مقايسه با زنانى كه فرزندى نداشتند نيز مادران جديد چهار برابر بيشتر به علت بيمارى روانى در بيمارستان بسترى شدند.

مشكلات روانى كه برخى زنان پس از زايمان اول با آن مواجه می‌شوند علاوه بر افسردگی، شامل اختلال دو قطبى با دوره‌هاى متناوب افسردگى و مانی، اسكيزوفرنى و اختلالات مشابه آن و اختلالاتی هستند كه ممكن است اضطراب ناتوان‌كننده‌اى را نيز در پى داشته باشند.

بر اين اساس غربال‌گرى روانى همه مادران جديد و درمان افراد مبتلا به اين اختلالات ضرورت دارد.
 
جام جم آنلاين
: منبع
 
 
 
 
 
 
     
 
   
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.