آزارهاى جسمى در كودكى به افسردگى در بزرگسالى میانجامد
1385/10/12
تحقيقات نشان میدهد آزارهاى جسمى و غفلت نسبت به كودكان احتمال بروز افسردگى شديد را در بزرگسالى بسيار افزايش میدهد.
اين يافتهها ضرورت معاينه زود هنگام اينگونه كودكان از نظر ابتلا به افسردگى را مورد تاكيد قرار میدهد.
به گزارش خبرگزارى رويترز از شيكاگو، كودكانى كه مورد آزار جسمى قرار میگيرند ۵۹درصد بيش از ساير كودكان احتمال دارد تا پايان عمر دچار افسردگى شديد شوند.
مطالعات قبلى كودكآزارى را با افسردگى شديد مرتبط شناخته بود، اما اين نخستين بارى است كه افسردگى به عنوان پيامد كودك آزارى به اثبات میرسد.
«كتى اسپاتز ويدوم» سرپرست اين مطالعه میگويد اين نتايج بر لزوم تشخيص و درمان عوارض روانى درازمدت ناشى از غفلت دوران كودكى تاكيد میكند.
پژوهشگران ۶۸۰كودك را كه قبل از ۱۱سالگى مورد بدرفتارى و غفلت قرار گرفته بودند با ۵۲۰كودك همسن، همنژاد، همجنس و موقعيت اجتماعى مشابه مقايسه كردند. اين افراد تا حدود سن ۲۹سالگى تحت نظر قرار گرفتند.
محققان دريافتند آزار جسمی، بیتوجهى و غفلت يا هر دوى آنها احتمال ابتلا به افسردگى شديد را در بزرگسالى تا ۷۵درصد افزايش میدهد.
اين يافتهها همچنين نشان میدهد شروع افسردگى در بسيارى از اين افراد در كودكى آغاز میشود.
اين يافتهها در نشريه «Archives of General Psychiatry» منتشر شده است.