زمانى كه عصبانى هستند و يا اضطراب داريد، هورمونهايى در بدن ترشح میشوند كه اسيدى هستند و همين هورمونهاى اسيدى باعث پوكى استخوان میشود.
به گزارش روز يكشنبه پايگاه اينترنتى دويچهوله (راديو آلمان)، يكى از بيماریهايى كه ارتباط مستقيم با نوع تغذيه دارد، پوكى استخوان است كه اين مشكل بيشتر در خانمها و بعد از سن يائسگى بروز میكند.
تحليل بافت درونى استخوان كه منجر به كم شدن تراكم استخوان و يا پوكى استخوان میشود، بيمارى چند عاملى است كه نوع تغذيه فرد يكى از فاكتورهاى تاثيرگذار در روند پيشرفت آن است.
از هر شش زنى كه در دهه ۵۰سالگى هستند، يكى دچار پوكى استخوان است و اين تعداد ميان زنانى كه در در دهه ۶۰سالگى هستند، به يك چهارم و در دهه ۷۰سالگى به يك سوم میرسد.
كاهش توليد هورمونهاى زنانه بعد از سن يائسگی، كم تحركی، وزن بالا و تغذيه نادرست از عوامل تشديدكننده روند تحليل استخوان هستند و عامل موثر بعدی، اسيدى شدن مايعات درون بدن است كه اين اسيدى شدن پروسه جذب املاح، ويتامينها و به ويژه كلسيم را مختل میكند.
هورمونهايى كه زمان عصبانيت يا اضطراب ترشح میشوند اسيدى هستند. مصرف ميوه و سبزيجات محيط اسيدى بدن را خنثى میكند و جذب املاح و ويتامينها را افزايش میدهد.
اما مصرف دارو بعد از تشخيص بيمارى كه توسط تصويربردارى از استخوان ها به كمك اشعه ايكس صورت میگيرد، مهمترين راه جلوگيرى از پيشرفت پوكى استخوان است.
متاسفانه عكسبردارى با دستگاههاى سنجش تراكم استخوان هزينه نسبتا بالايى دارد و اغلب خانمها انجام آزمايشهاى سالانه (چكاب) را به همين علت جدى نمیگيرند.
در اين ميان میتوان از روش ديگرى براى سنجش تراكم استخوان استفاده كرد.
با استفاده از تصويرى كه از دندانها و استخوانهاى فك در دندانپزشكى گرفته میشود و يك برنامه رايانهاى ويژه، میتوان تراكم استخوانى فرد را سنجيد.
اين برنامه رايانهاى به زودى روى دستگاههاى عكسبردارى در دنداپزشكى نصب خواهد شد.