ملاقاتهاى پیدرپی، کوهى از کارها و نگرانیهاى شغلی، سلامت بسيارى از کارمندان را با خطر مواجه کرده است.
اين در حالى است که چنين محيطهايى نه تنها کارمندان را عصبى میکند، بلکه تا حد زيادى براى روان و جسم آنها مضر است. کارمندان چنين محيطهايى مرتبا احساس خستگى میکنند و از درد معده رنج میبرند. آنها زندگى سختى دارند و اکثرا از ناراحتیهاى روحى و جسمى رنج میبرند. به طور کلى ٤٠ درصد آنان احساس خستگیهاى روحى و جسمى دارند. اين مساله را آمار و مطالعات انجام شده در سال ٢٠٠٦ در موسسه پژوهشى کار و تکنيک بيان میکند.
اين بررسیها حاکى از آن است که در سالهاى اخير گرچه محيطهاى کارى به محيطهاى علمى و خدماتى مدرن تغيير شکل يافتهاند ولى محيطهايى کاملا تنشزا براى روان هستند و عامل بيمارى درصد بالايى از کارمندان چنين محيطهايى هستند. همچنين مطالعات نشان میدهد کارمندان در چنين محيط هايى مدام تحت فشار استرس قرار میگيرند و خطر سکته قلبى و افسردگى در اين افراد ٢ برابر است. نکته جالب توجه اين است که يک سوم شاغلان در معرض چنين بحرانهايى قرار گرفتهاند، بهويژه کارمندان محيطهاى خدماتى از روابط کارى ناپايدار و دستمزدهاى نامتناسب احساس نارضايتى دارند.
در حال حاضر يک سوم شاغلان در اروپا در چنين شرايطى کار میکنند و به صورت جدى در معرض خطر ابتلا به بيماریهاى روانى و جسمى قرار گرفتهاند. ٢٤ درصد کارمندان آلمانى از حجم زياد کار به قدرى در فشار هستند که تصور نمیکنند تا سن بازنشستگى بتوانند با سلامت کامل به کار خود ادامه دهند. ٥٩ درصد کارمندان نيز نگرانى هايى درخصوص ثبات شغلى خود دارند و به اين ترتيب روز به روز بر شمار کارمندانى که از مشکلات روانى از قبيل افسردگى و ترس رنج میبرند، افزوده میشود.
در بررسیهاى انجام شده روى ١٥٠ کارمندى که از ٣ ماه مرخصى استعلاجى به دليل بيمارى افسردگى استفاده کردهاند، مشخص شد تنها عامل افسردگى در نيمى از آنها شغلشان است. نکته قابل توجه اين است که تمامى اين افراد، کارمندانى کارآمد و وظيفهشناس بودهاند و از انجام وظايف و برنامههاى اضافه امتناع نمیکردند.
نتايج آزمايش حاکى از آن است که اين افراد در محيط کار به دليل کار زياد و شرايط کارى خود از استرس زياد رنج میبردند. از ديگر عوامل استرسزا در محيط کار، رئيس و کارمندان تازه وارد هستند که میتوانند از مهمترين علل افزايش استرس در ميان کارمندان محسوب میشوند.