يك متخصص قلب و عروق گفت: فشارها و بيماریهاى روانى موجب بروز بيمارى قلبى در افراد سالم میشود.
دكتر منصور موذنزاده روز شنبه در ميزگرد علمى «قلب، استرس، تغذيه و ورزش» در كرمان افزود: درمان اين بيماران نيز مشكل است لذا عوارض بيمارى و مرگ مير در بين آنان بيشتر از سايرين میباشد.
وى اظهار داشت: فشارهاى شغلى يكى از عوامل مهم ايجادكننده بيماریهاى قلبى به شمار میروند.
او گفت: اگر از فردى انتظارات زيادى داشته باشيم و او اختيارات چندانى در شغل خود نداشته باشد اين شرايط به صورت فشار مزمن عمل میكند و خطر بيمارى قلبى را افزايش میدهد.
اين متخصص قلب و عروق افزود: فشارهاى شغلى به ويژه براى افرادى كه شغل و سطح درآمد پايينى دارند يك عامل خطر است.
وى فشارهاى پس از ازدواج در زنان را هم زمينهساز بيماریهاى قلبى عنوان كرد.
او فشار حوادث غيرمترقبه را از ديگر عوامل بروز بيمارى قلبى ذكر كرد و گفت: معمولا در مدت يك ماه از وقوع حوادث، ميزان مرگ و مير ناشى از بيمارى قلبى افزايش میيابد.
وى انزواى اجتماعى را هم زمينهساز بيماریهاى قلبى خواند و افزود: ارتباطات اجتماعى در پيشگيرى از ابتلا به اينگونه بيماریها بسيار موثر است.
او گفت: افرادى كه عضو انجمنها هستند و رفت و آمد خانوادگى دارند از فشار روانى آنها كاسته میشود.
اين متخصص قلب و عروق حمايتهاى خانوادگى و اجتماعى از بيماران قلبی، افسرده و مضطرب را ضرورى برشمرد و افزود: در غير اين صورت افراد بيمار به سمت سيگار و مواد مخدر گرايش پيدا میكنند.
وى در خصوص نشانههاى بيماریهاى قلبى به علت اضطراب و فشارهاى عصبى «درد و طپش قلب» را نام برد و گفت: اين دو نشانه كه شايع هم هستند تنها علامت اضطراب میباشند.
دكتر موذنزاده افزود: طپش قلب در يك سوم اينگونه بيماران ناشى از بيمارى عصبى و فشار روانى است و در ۱۶درصد افراد مبتلا به طپش قلب، علت خاصى ديده نشده است.
او درد سينه را هم غيراختصاصى و غيرقابل اعتماد دانست و گفت: بسيارى از حملات قلبى بدون درد هستند.
او همچنين گفت: ۱۵تا ۲۵درصد بيماران قلبى دچار افسردگى میشوند و در مرحله بازتوانى با مشكلات بيشترى نسبت به ساير بيماران روبرو هستند.
اين متخصص قلب و عروق اضطراب را از ديگر پيامدهاى بيمارى قلبى در اين نوع بيماران برشمرد.
يك روانپزشك هم در اين نشست علمى گفت: فشار روانى نه تنها بر قلب بلكه بر همه بخشهاى بدن انسان اثر میگذارد.
دكتر بهشيد گروسى فشار روانى را «هر واقعه خوشايند و يا ناخوشايند» تعريف كرد و افزود: بدن انسان در مقابل هر واقعه واكنش نشان میدهد.
وى گفت: فشار روانى حاد اثر حاد قلبى مانند انفاركتوس و فشار روانى مزمن تاثير سيستماتيك مانند تنگى عروق و افزايش فشار خون دارد.
او با اشاره به اين كه ميزان بيمارى قلبى و مرگ و مير در گروه خونى A بيشتر است افزود: افراد اين گروه شتابزده و ايدهآلگرا هستند و در رقابت براى بهتر بودن حتى بيش از توانشان تلاش میكنند.
اين متخصص اعصاب و روان گفت: سيستم عصبى بدن اين افراد فعال است، سطح برانگيختگى بيشترى دارند و به شدت مستعد ابتلا به بيماریهاى قلبى هستند.
وى از افسردگى و اضطراب به عنوان شايعترين عوامل بروز بيمارى قلبی، تشديد آن و يا ايجاد اختلال در روند درمان اين بيمارى نام برد.
او نداشتن حوصله، خوردن نامنظم داروها، افزايش وزن، پرخورى بدون احساس گرسنگى و خوددرمانى از طريق مصرف سيگار و مواد مخدر را از نشانههاى افسردگى و عوامل موثر بر بيماریهاى قلبى عنوان كرد.
وى به آثار زيانبار نگرانى دايمى در افراد اشاره كرد و گفت: سطح برانگيختگى بدن در اين حالت بالا است كه موجب افزايش فشار خون و تنگى عروق میشود.
او افزود: وسواس هم يك فشار روانى مزمن است كه در درازمدت به بيمارى قلبى منجر میشود.
وى گفت: اگر بيش از ۲۰۰واحد استرس در سال به انسان وارد شود علايم روحى در فرد به علايم جسمى تبديل میشود.
يك استاد تربيت بدنى دانشگاه نيز گفت: افرادى كه ورزش میكنند از اعتماد به نفس، پايداری، هوشياری، ادراك و حافظه بيشترى برخوردار هستند.
دكتر نصرتالله شهبازپور افزود: هر بار ورزش چهار تا شش ساعت اضطراب را از بين میبرد و تمرينات ورزشى منظم روزانه از شيوع اضطراب جلوگيرى میكند.
وى گفت: براى كاهش اضطراب، شدت تمرين و براى افسردگى مدت زمان طولانى مهم است.
او افزود: با ورزش كردن جريان خون افزايش و هورمونهاى ضداسترس در بدن آزاد میشود.
وى گفت: افرادى كه در روز كمتر از ۳۰دقيقه راه بروند غيرفعال هستند.
يك متخصص تغذيه هم كاهش و يا افزايش وزن را نوعى بيمارى دانست و افزود: اين بيماریها متاثر از فشار روانى هستند.
فروغ بحرينیزاده گفت: سوءتغذيه و يا پرخورى با استرس ارتباط دارند.