استرس مادر در دوران بارداری موجب مشكلات ذهنی و رفتاری در كودكان میشود
1385/11/07
تحقيقات پژوهشگران انگليسی نشان میدهد كه استرس مادر در دوران بارداری كودك را مستعد ابتلا به بيماریهای ذهنی و رفتاری مانند «ADHD» میكند.
به گزارش روز شنبه شبكه خبری بیبیسی، تحقيقات كالج سلطنتی لندن نشان داد استرس بهويژه اضطراب ناشی از خشونت همسر بشدت به جنين آسيب میرساند.
دانشمندان دليل اين امر را سطح بالای هورمون كورتيزول میدانند كه از طريق جفت از مادر به جنين انتقال میيابد.
پروفسور «ويوته گلوور» مجری اين تحقيقات میگويد كورتيزول به ميزان زيادی به مايع امنيوتيك كه جنين را در رحم مادر در بر میگيرد، انتقال میيابد و كودكانی كه در دوران رشد خود در معرض اين هورمون قرار گرفتهاند در ۱۸ماهگی از ضريب هوشی IQكمتری برخوردار میشوند.
اين درحالی است كه همين كودكان احتمالا عصبیتر و هراسناكتر از كودكان ديگر میشوند.
به گفته گلوور حمايت عاطفی مرد از همسرش در دوران بارداری بطور چشمگيری بر روی رشد آينده كودك تاثير میگذارد.
وی تاكيد كرد اگرچه استرس مادر يك عامل مهم بر روحيات و رشد كودك است اما نبايد تاثيرات ژنتيكی و محيط زندگی پس از تولد را بر كودك ناديده گرفت.
به گفته دانشمندان استرس مادر در دوران بارداری خطر يك سلسله از بيماریها و مشكلات را در كودكان افزايش میدهد به عنوان مثال خطر اختلال «كم توجهی ناشی از بيش فعالی ADHD» را به دوبرابر افرايش میدهد.