مطالعه جديدى نشان میدهد اقدام به خودكشى ميان دختران نوجوان نروژ بين سالهاى ۱۹۹۲و ۲۰۰۲حدود ۳۰درصد افزايش يافته است و روانشناسان اين مساله را به افزايش استعمال مواد مخدر و نگرانى فزاينده در ميان آنان نسبت به شكل ظاهرى خود نسبت میدهند.
خبرگزارى فرانسه روز سه شنبه از اسلو گزارش داد در اين مطالعه كه توسط موسسه «تحقيقات اجتماعى نروژ» انجام شده است، حدو ۱۲هزار نفر در سال ۱۹۹۲ و ۱۲هزار تن ديگر در سال ۲۰۰۲مورد بررسى قرار گرفتند. اين افراد دختران و پسران ۱۳تا ۱۹ساله از سراسر كشور نروژ بودند.
نتيجه اين مطالعه نشان داد كه ۱۰/۶درصد دختران در سال ۱۹۹۲سعي كردند خودكشى كنند كه اين نسبت در سال ۲۰۰۲به ۱۳/۶درصد رسيد. اما در مورد پسران، در دوره زمانى ياد شده ميزان اقدام به خودكشى تغيير چندانى نيافت و از ۶درصد به ۶/۲درصد رسيد.
محققى كه سرپرستى اين مطالعه را بر عهده داشته است، میگويد، در اين مدت ده ساله، دفعات مصرف الكل و كانابيس (برگ شاهدانه) توسط نوجوانان افزايش يافته است.
«لارس ويكشتروم» كه استاد روانشناسى كودك و نوجوان در دانشگاه علوم و تكنولوژی «تروندهايم» نروژ است، میگويد: «از طرف ديگر دختران جوان نروژ نيز مانند بسيارى از دختران ديگر كشورها، چاقتر شدهاند در حاليكه هيكل ايدهآل لاغرتر شده است».
به عقيده او، فاصله بين ايدهآل، يعنى آنچه آنان میخواهند باشند با واقعيت، يعنى آنچه اكنون آنان هستند، بيشتر شده است. اين روانشناس میگويد تصور ديگران از نمود جسمانى نوجوانان براى آنان اهميت زيادى دارد و میتواند به دست كم گرفتن و كم ارزش بودن خود بيانجامد كه اين شرايط گاه به اقدام به خودكشى منجر میشود.
ويكشتروم گفت نتايج اين تحقيق را میتوان به ديگر كشورهاى اروپايى نيز تعميم داد زيرا سراسر اين منطقه شاهد افزايش وزن نوجوانان در دوره زمانى ياد شده بوده است اما ميزان مصرف الكل در اروپا، در كشورهاى مختلف، متفاوت است و شايد نتوان اين عامل را به تمامى آنها تعميم داد.
اين محقق گفت علت تاخير در انتشار اين يافتهها، پردازش طولانى اطلاعات به دست آمده بوده است اما به گفته او نتايج اين مطالعه همچنان ارزشمند و واقعى است زيرا افزايش وزن و مصرف الكل در ميان دختران جوان همچنان در حال افزايش است.