بیخوابى، توليد سلولهاى جديد در مغز را متوقف میكند
1385/11/21
دانشمندان در جديدترين تحقيقات خود بر روى موشها نشان دادند نداشتن خواب كافی، روند توليد سلولهاى جديد مغزى را متوقف میكند.
به گزارش روز شنبه شبكه خبرى بیبیسی،بر اساس پژوهشهاى دانشگاه پرينستون كمبود خواب، ناحيه هيپوكاپوس مغز را كه مسوول شكلدهى به حافظه است، تحت تاثير قرار میدهد.
اين تحقيق كه نتايج آن در مجله آكادمى ملى علوم به چاپ رسيده است نشان میدهد هورمون استرس كورتيكوزترون موجب توقف توليد سلولهاى جديد مغزى میشود.
اين در حالى است كه اگر ميزان اين هورمون در سطح ثابتى حفظ شود روند توليد سلولهاى جديد از سر گرفته خواهد شد.
نتايج اين تحقيق حاكى از آن است افزايش سطح هورمون استرس به دليل بیخوابى میتواند پاسخ و توضيحى براى كاهش توليد سلول در مغز بزرگسالان باشد.
اين پژوهش نشان داد ميزان توليد سلولهاى عصبى به مدت دو هفته ترميم نشد و به نظر میرسيد مغز تلاشهاى خود را بهمنظور جبران اين كمبود افزايش میدهد.
اين در حالى است كه به گفته دكتر «نيل استنلی» متخصص خواب از بيمارستان دانشگاه نورفورلك و نورويچ نمیتوان نتايج اين تحقيقات را كه بر روى موشها انجام شده مستقيما به انسان ربط داد چرا كه انسان نمیتواند ۷۲ساعت نخوابد مگر آنكه در شرايط بسيار خاص قرار داشته باشند.