سوء تغذيه و مشكلات روانى باعث تولد و مرگ نوزادان نارس می‌شود
 

1385/12/04
 
 
به گفته متخصصان، سوء تغذيه و مشكلات روانى از عوامل تولد و مرگ نوزادان نارس است.

دكتر «زيبا شكوری» متخصص زنان و زايمان گفت: يكى ‌از علل مهم تولد نوزادان ضعيف و با وزنى كمتر از ‪ ۲‬كيلو و ‪۵۰۰‬گرم تغذيه نادرست و نامناسب مادران است.

وى درحاشيه برگزارى دومين دوره كنگره سراسرى حاملگی‌هاى خطرناك در گفتگو با ايرنا افزود: باتوجه به رشد و گسترش تهيه و مصرف غذاهاى فانتزی، آمار استفاده اين دسته از غذاها به خصوص غذاهاى سرخ‌كردنى به وسيله مايكروفر، همبرگر و پيتزا از سوى مادران باردار نيز افزايش يافته است.

وى گفت: مصرف اين دسته از غذاهاى بدون مغذى ‌درحالى است ‌كه‌ نوزاد و مادر براى تامين نيازهاى بدن‌ خود به‌ ويتامين‌هائى كه ‌ارزان‌تر از اين غذاهاست، نياز دارند.

وى گفت: مصرف سبزی، آب ميوه و جگر، ماهی، گوشت، لبنيات به‌خصوص ماست و كره از جمله مواد غذائى ارزان و سفارش‌شده به زنان باردار است.

دكتر «مهرداد فرهادزاده» نيز گفت: پدران نيز علاوه بر اين كه بايد از نظر تغذيه مادران را حمايت كنند، بايد از نظر روحى و روانى به مادر توجه داشته باشند.

وى گفت: بسيارى از پدران به صرف اين كه مادرى يك وظيفه و همه‌ زنان بچه‌دار می‌شوند نسبت به اين موضوع بی‌توجه هستند و آن را يك رخداد و يا يك اتفاق نمی‌دانند. وى افزود: اين در حالى است كه باردارى از همان ابتدا با خطر همراه است و هر چيزى ممكن است باعث بروز و يا تشديد آن شود.

وى با اشاره به اين كه برخى زنان در زمان باردارى از سوى شوهران خود مورد ضرب و شتم قرار می‌گيرند گفت: اين مسئله باعث سقط و تولد نوزادان ناقص شده است كه متاسفانه پدران در اين موضوع خود را مقصر نمی‌دانند و تمام فشارهاى روانى را بر مادر تحميل می‌كنند.

وى گفت: نياز است كه از سوى مراكز درمانى كلاس‌هاى آموزشى دوران باردارى براى پدران و مادران در هر موضوعى به خصوص تغذيه و روان‌درمانى گذاشته شود، تا نوزاد با صحت و سلامت به دنيا بيايد.

دومين كنگره سراسرى حاملگی‌هاى پرخطر و ناخواسته روز گذشته در مجموعه گسترش دانشگاه علوم پزشكى اصفهان آغاز و تا عصر امروز با حضور ‪ ۴۰۰‬متخصص زنان و زايمان، پزشك عمومى و ماما برگزار می‌شود.

 
ايرنا
: منبع
 
 
 
 
 
 
     
 
   
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.