افزايش عنصر مس در بدن و ابتلا به افسردگى پس از زايمان
 

1385/12/04
 
 
سطوح افزايش يافته مس طبيعى در بدن زنى كه تازه وضع حمل كرده ممكن است در افسردگى پس از زايمان نقش داشته باشد.

به گزارش ساينس ديلی، بررسی‌ها نشان داده است سطوح مس خون در زنانى با سابقه افسردگى پس از زايمان بيش از آن در زنان بدون افسردگى بوده است.

تا به حال توجه زيادى بر اين عنصر معطوف نشده است و اكنون محققان مدرك مشخصى دارند دال بر اينكه مس بالا در خون مشخصه‌اى براى نشان دادن افسردگى بعد از زايمان است.

برخى از زنان پس از زايمان دچار خلق افسرده، كمبود انرژى و اشتها، اختلال در خواب و كاهش علاقه به فعاليت‌هاى معمول می‌شوند.

در موارد شديد زنان ممكن است دچار افكار خودكشى شوند. اين باعث وقوع مشكلاتى در زندگى آنها می‌شود در حاليكه پيش از اين ازدواج موفقى داشته و علاقه زيادى به بچه‌دار شدن داشتند.

مس يك عنصر ضرورى است كه در اكثر مواد غذايی، آب و ويتامين‌ها موجود است.

طى باردارى بدن مادر براى كمك به رشد عروق خونى و مويرگ‌هاى جديد كودك مقادير اضافى مس توليد می‌كند. اما در مادران مبتلا به افسردگى پس از زايمان اين افزايش در توليد مس فروكش نمی‌كند.

حدود ١٥ درصد زنان پس از زايمان افسردگى كوتاه مدتى را تجربه می‌كنند كه فقط چند هفته به طول می‌انجامد. تعداد كمترى ممكن است چند سال از اين افسردگى رنج ببرند.

تحقيقات گذشته نيز نشان داده است افزايش مس در بدن به ايجاد افسردگى و اضطراب و نيز رفتارهاى خشونت‌آميز كمك می‌كند.

هنوز مشخص نيست چرا سطوح مس در برخى زنان پس از زايمان به ميزان طبيعى خود باز نمی‌گردد. براى رفع اين افسردگى در زنان براى آنها داروهاى ضد افسردگى تجويز می‌شود اما بعضى به اين داروها نيز پاسخ نمی‌دهند.

به هرحال محققان تاكيد می‌كنند كه صرفا بر اساس اين يافته‌ها نمی‌توان رابطه علت و معلولى بين مس و افسردگى پس از زايمان را تاييد كرد و اين كار مستلزم انجام تحقيقات بيشتر است.
 
جام جم آنلاين
: منبع
 
 
 
 
 
 
     
 
   
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.