استرس به مغز كودكان آسيب می‌رساند
 

1385/12/14
 
 
نتايج تحقيقات دانشمندان آمريكايى نشان می‌دهد، سطح بالاى استرس، مغز كودكان را از نظر فيزيكى تحت تاثير قرار می‌دهد.

به گزارش روز دوشنبه شبكه خبرى بی‌بی‌سی، پژوهشگران مركز پزشكى دانشگاه «سنت فورد» دريافتند بخشى از مغز كه مربوط به حافظه و احساسات است در كودكان مبتلا به «اختلالات استرسى ناشى از شوك روحى (PTSD‬)» دچار تغييرات فيزيكى می‌شود.

نتايج اين تحقيقات كه در مجله ‪ Pediatrics‬به چاپ رسيده است حاكى از آن است كه اين كودكان قابليت كمترى براى مواجهه با استرس و اضطراب داشته و خشم در آنها افزايش می‌يابد.

در عين حال اين تحقيق نشان‌دهنده وجود ميزان بالاى هورمون استرس موسوم به « كورتيزول» در خون اين كودكان است.

در تحقيقات ديگرى نشان داده شده اين هورمون سلول‌هاى هيپوكامپوس را در حيوانات از بين می‌برد.

ميزان زياد كورتيزول در خون چرخه‌اى را ايجاد می‌كند كه در پى آسيب رسيدن به ناحيه هيپوكامپوس، خشم و عصبانيت نيز افزايش می‌يابد.

به اعتقاد دانشمندان سنت فورد آسيب ناشى از اين تاثيرات نشانه‌هاى استرس را طولانى كرده و همچنين درمان را با شكست مواجه می‌كند.

به گفته اين پژوهشگران استرس كودكان مورد بررسى ناشى از مشكلات تحصيلى يا مشكلات با والدين نبود بلكه ناشى از آزارهاى جسمانى احساسى و جنسى مشاهده خشونت، طلاق والدين و يا از دست دادن آنها بوده است.

با وجود آنكه ژنتيك و محيط زندگى كودكان نقش بسزايى در چگونگى رفتار آنها دارد، مبتلا بودن كودكان به ‪ PTSD‬خطر بروز افسردگى و عصبانيت را در بزرگسالى آنها افزايش می‌دهد.
 
ايرنا
: منبع
 
 
 
 
 
 
     
 
   
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.