پالس‌های مغناطيسی برای درمان بيماران افسرده
 

1387/08/05
 
 
اولين تحريک‌کننده غير تهاجمی مغز برای درمان افسردگی - وسيله‌‌ای که پالس‌های مغناطيسی به درون جمجمه می‌فرستد – مورد تاييد قرار گرفت.

به گزارش آسوشيتدپرس پالس‌های مغناطيسی که اين دستگاه از خود ساطع می‌کند، باعث ايجاد تغييرات الکتريکی کوچکی در مغز می‌شود که سلول‌‌های مغزی را به فعاليت وامی‌دارد. در عين حال اين وسيله جديد، خطرات الکترودهايی را که از راه جراحی در مغز کاشته می‌شوند يا آخرين علاج يعنی درمان با شوک الکتريکی را ندارد.

اين شيوه ملايم‌تر که آن را «تحريک مغناطيسی فراجمجمه‌ای» (TMS) می‌نامند، برای هر کسی مناسب نيست. [ضربان‌هاى مغناطيسى براى درمان افسردگی]

سازمان غذا و داروی آمريکا (FDA) اين وسيله جديد را که NeuroStar نام دارد، به طور خاص برای بيمارانی مورد تاييد قرار داده است که اولين داروی ضدافسردگی تجويزشده برای آنها بر بيماری موثر نبوده است.

دکتر مارک جرج از دانشگاه پزشکی کارولينای جنوبی در چارلستون که در کاربرد TMS در درمان افسردگی پيشگام بوده است، در اين باره می‌گويد: «ما در حال گشودن حوزه‌ جديدی در پزشکی هستيم. حوزه کامل جديدی که به سوی تحريک الکتريکی غيرتهاجمی مغز پيش می‌رود.»

در حاليکه نياز فراوانی به راهبردهای ابداعی برای درمان افسردگی وجود دارد- دست کم از هر پنج بيمار افسرده يکی به درمان‌ها مقاومت نشان می‌دهد- پرسش اين است که TMS واقعا چقدر نفع می‌رساند.

سازمان غذا و داروی آمريکا، NeuroStar را که با نسخه پزشک قابل تهيه است، بر اساس داده‌های يک تحقيق اخير در مورد آن مورد تاييد قرار داده است. در اين تحقيق بيماران افسرده بدون اينکه بدانند به دو گروه تقسيم شدند، گروهی با TMS و گروهی با درمانی ساختگی که شبيه مغناطيس بود، مورد درمان قرار گرفتند. نتايج نشان داد که بيمارانی که با TMS درمان شده‌اند، تا حدی بهتر شده‌اند.

اين بررسی با پرسش‌هايی آماری آميخته بود که ترديد خود مشاوران علمی FDA را برانگيخت.

اکنون موسسه‌های ملی بهداشت (NIH) آمريکا برای يافتن پاسخی روشن‌تر يک بررسی مستقل را ترتيب داده‌اند که ٢٦٠ بيمار را دنبال می‌کند و ممکن است نتايج آن تا ابتدای سال آينده ميلادی منتشر شود.

تعيين کمّی سودمندی درمان با اين شيوه جديد، با در نظر گرفتن هزينه لازم برای درمان، کليد يافتن اين پاسخ است.

دکتر فيليپ جانيکاک از مرکز پزشکی دانشگاه راش در شيکاگو که در بررسی اين شيوه جديد شرکت داشت، می‌گويد انتظار می‌رود TMS هزينه‌ای ميان ٦٠٠٠ تا ١٠٠٠٠ دلار بسته به تعداد جلسات درمانی داشته باشد. اين شيوه درمانی بسيار گران‌قيمت‌تر از دارو‌های ضدافسردگی است که هزاران دلار ارزان‌تر از شيوه‌های درمانی تهاجمی برای افسردگی هستند.

دانشمندان علوم اعصاب سال‌هاست که از TMS به عنوان يک ابزار پژوهشی در بررسی‌های مغزی استفاده کرده‌اند.

 
همشهری‌آنلاين
: منبع
 
 
 
 
 
 
     
 
   
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.