كاهش سن افسردگى در كشور به دوره نوجوانى
 

1387/09/17
 
 
رئيس انجمن مبارزه با آسيب‌هاى رفتارى اعلام كرد: بنابر آخرين پژوهش‌هاى صورت گرفته، متاسفانه سن افسردگى در كشور به محدوده سنى نوجوانى كاهش پيدا كرده است.

دكتر بهرام يگانه در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب، توضيح داد: در برخى پژوهش‌هاى اخير صورت گرفته، مواردى از ابتلا به افسردگى در نوجوانى گزارش شده كه اين موضوع هشداردهنده است.

وى به برخى علايم افسردگى اشاره كرد و گفت: بی‌اشتهايى، فقدان تمايل و تمركز نسبت به درس خواندن، كم تحركى و بی‌علاقگى نسبت به تعامل با خانواده و جمع‌هاى دوستانه از علايم ابتلا به افسردگى است كه ممكن است در نوجوانان مشاهده شود.

يگانه در عين حال، فقر، فقدان مهارت‌هاى زندگى و در نتيجه ناتوانى و شكست در برقرارى ارتباطات سالم و متعادل با همسالان و خانواده و آشنا نبودن و آموزش نديدن نوجوانان نسبت به راهكارهاى برنامه‌ريزى صحيح گذران اوقات را از عمده عوامل ابتلا به افسردگى در نوجوانى ذكر كرد.

رئيس انجمن مبارزه با آسيب‌هاى رفتارى همچنين به مشكلات نوجوانان در بيان مسايل مربوط به بلوغ جنسى با خانواده و افراد معتمد به عنوان يكى ديگر از عوامل موثر در بروز افسردگى در نوجوانى اشاره كرد.

يگانه در ادامه برخى خطرات و آسيب‌هاى رفتارى ناشى از ابتلا به افسردگى در سنين نوجوانى را نيز برشمرد و بيان كرد: برقرارى ارتباطات ناسالم، گرايش به سوءمصرف مواد مخدر و اعتيادآور و بی‌انگيزگى در تحصيل در مدرسه يا حضور در كلاس‌هاى آموزشى مختلف به تناسب مقتضيات سن، از عمده آسيب‌هاى ناشى از دچار شدن به افسردگى زودرس و ناخواسته در سنين پايين و نوجوانى محسوب می‌شود.

وى در تعريف محدوده سنى نوجوانى، با بيان اين كه ديدگاه‌هاى مختلفى در اين زمينه مطرح است، گفت: اين محدوده سنى علی‌رغم برخوردارى از تعابير سنى مختلف، معمولا بين ١٣ تا پايان ١٨ سال تعريف می‌شود.

اين متخصص اين موضوع را نيز در پايان خاطرنشان كرد كه متاسفانه امروز شاهد آسيبى به نام «محسوس شدن علايم افسردگى در بين گروه‌هاى سنى مختلف» هستيم، بدين مفهوم كه علايم فيزيكى و روحى ناشى از ابتلا به افسردگى در افرادى كه از زمينه لازم براى ابتلا به چنين آسيبى برخوردارند، به راحتى قابل مشاهده است كه اين نيز، از فراهم‌تر شدن زمينه‌هاى ابتلا به اين آسيب ناشى می‌شود.

 
همشهری‌آنلاين
: منبع
 
 
 
 
 
 
     
 
   
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.