افسردگى در زايمان‌هاى بالاى ٣٥ سال
 

1387/11/26
 
 
سلامتی- مشكلات اقتصادى يكى از اصلی‌ترين عوامل بالارفتن سن ازدواج است. تازه پس از ازدواج آن هم در سنين بالا، بچه‌دار شدن مسئله‌اى است كه با توجه به همان مشكلات تصميم‌گيرى زوجين را با ترديد مواجه می‌كند.

تصور بچه‌دار شدن بدون رسيدن به ثبات مالى براى بسيارى از خانواده‌ها دشوار و حتى ترسناك است، بنابراين بسيارى از اين زوج‌ها چندين سال صبر می‌كنند و بعد تصميم به بچه‌دار شدن می‌گيرند. بچه‌دار شدن در سنين بالا اصولا می‌تواند خطرناك باشد.

بالا رفتن سن پدر و مادر خطر ابتلاى نوزاد به انواع و اقسام بيماری‌ها و سندرم‌هاى مادرزادى را كه معروف‌ترين آنها سندرم داون است افزايش می‌دهد مضاف براينكه هرچه سن والدين بالاتر باشد حوصله و توان سروكله زدن با كودك كمتر می‌شود. فاصله سنى زياد بين والدين و فرزند هم نكته منفى ديگرى است ولى خيلى وقت‌ها چاره ديگرى وجود ندارد. تحقيقات جديد دانشمندان سوئدى مشكل ديگرى را بر مشكلات فوق اضافه كرده است.

آن‌ها دريافتند زنانى كه پس از سن ٣٥ سالگى براى نخستين‌بار مادر می‌شوند ٤/٢ بار بيشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگى پس از زايمان قرار دارند. افسردگى پس از زايمان يك مشكل روحی- روانى بسيار جدى است كه در آن بيمار دچار مشكلاتى نظير گيجى، توهم، اختلالات شديد هنگام خواب يا غذاخوردن و حتى تمايل به‌خودكشى می‌شود. درصورت بروز چنين علائمى نياز به مداخله سريع پزشكى وجود دارد و بيمار بايد به سرعت در بيمارستان بسترى شده و تحت درمان قرار گيرد.

 
همشهری‌آنلاين
: منبع
 
 
 
 
 
 
     
 
   
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.