حفظ عادت‌های سالم در پنج گام ساده

 
 
   
 

امروزه، استرس فزاینده، سلامتی، شادمانی و سایر جنبه‌های زندگی بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داده است. در واقع، تخمین‌زده می‌شود که بیش از 90 درصد مشکلات سلامتی که باعث مراجعه مردم به مطب پزشکان می‌شود، به نوعی به استرس ارتباط دارد. با وجود این، در حالی که تقریباً همه از افزودن عادت‌های سالم به سبک زندگی خودسود خواهند برد، امّا شروع یک عادت جدید، سخت‌تر از آنی است که به نظر می‌رسد، به ویژه اگر از نظر کاری سرتان خیلی شلوغ باشد و یا دچار استرس بیش از حدّ باشید. گام‌های زیر به شما کمک می‌کند تا نیت و قصد خود را از داشتن سبک زندگی سالم‌تر و شادتر و با استرس کمتر به واقعیت برسانید.

گام اول: فعالیت‌های خود را آگاهانه انتخاب کنید
نخستین گام در ایجاد یک عادت سالم جدید که دستاورد بلند مدتی در سبک زندگی شما محسوب خواهد شد، انتخاب فعالیتی است که برازنده شخصیت و نحوه زندگی شما باشد. در غیر این صورت، عادت جدید هرگز درون شما ریشه نمی‌گیرد و استوار نمی‌شود. همیشه به هنگام برگزیدن یک تجربه جدید، عواملی نظیر توانائی‌ها و نقاط قوت خود، وقت‌های آزادتان، زمانبندی کارهایتان، سبک زندگی و سطح استرس موجود خود و میزان پیچیدگی و مشکل بودن عادت جدید را در نظر بگیرید و فعالیتی را پیدا کنید که با تمام این عوامل تطبیق داشته باشد.



گام دوم: عادت جدید را در برنامه زمانی خود قرار دهی
اگر برنامه معینی برای افزودن یک عادت جدید به زندگی خود نداشته باشید، آنگاه به راحتی به بهانه‌هایی از قبیل نداشتن وقت اضافی، خستگی و ... آن را کنار خواهید گذاشت. بنابراین، دومین اقدام مهمی که باید انجام دهید پیدا کردن یک وقت معین در برنامه زمانی خود برای فعالیت‌های جدید است. فرقی نمی‌کند که «هر روز صبح قبل از حمام» باشد یا «هر شب ساعت 8». باید زمان معینی را برای فعالیتی که در نظر گرفته‌اید کنار بگذارید به نحوی که پیدا کردن وقت برای انجام آن کار، خود به استرس تازه‌ای برای شما تبدیل نشود.



گام سوم: جلب پشتیبانی
اگر کسان دیگری را پیدا کنید که در طول راه همراهتان باشند، احتمال موفقیت شما دو چندان می‌شود. نقش آن‌ها نه تنها حمایت از شما هنگامی که به آن نیاز دارید خواهد بود بلکه رها کردن و دنبال نکردن آن فعالیت را برای شما دشوارتر خواهند کرد. یک راه متداول برای به دست آوردن این پشتیبانی، استخدام مربی است. یافتن دوست یا آشنایی که با شما همراه شود و یا شرکت در کلاس گروهی نیز مفید است. امّا اگر به هر دلیلی ترجیح می‌دهید تنهائی به این فعالیت بپردازید از یکی از دوستانتان بخواهید که در هفته‌های اول، پیگیر انجام دادن آن فعالیت توسط شما باشد. یک روش مناسب دیگر، درست کردن دفتر روزانه و ثبت فعالیت‌های خود در پایان هر روز یا هر هفته است.

برخی از فعالیت‌های سالم و خوبی که می‌توانید به همراه یک دوست انجام دهید عبارتند از:

•  پیاده‌روی

•  کلاس‌های مدیتیشن

•  در پیش گرفتن یک برنامه غذایی سالم

•  شرکت در یک برنامه آموزش اینترنتی

•  کلاس‌های یوگا

•  صحبت کردن دباره احساساتتان

•  انواع ورزش‌ها

•  نوشتن خاطرات روزانه


گام چهارم: هدف‌گذاری و پاداش
هر چند احساس آرامشی که از انجام یک فعالیت سالم به شما دست می‌دهد، خود در حکم پاداش است امّا در شروع هر عادت جدید، به دست آوردن پاداش‌های محسوستر می‌تواند مفید باشد. به این فکر کنید که چگونه معلمان با قراردادن یک ستاره در جلوی اسم دانش‌آموزان آن‌ها را به درس‌خوانی بیشتر و رفتار بهتر تشویق می‌کردند و یا شما خودتان چگونه با چند پاداش کوچک، حیوان خانگی‌تان را به انجام هر کاری وامی‌داشتید. چند پاداش کوچک برای اکثر ما انسان‌ها کافی است. بنابراین برای انجام مراحل اول پاداش‌های برای خودتان در نظر بگیرید تا وقتی که فعالیت جدید به

عنوان یکهی عادت جای خود را در زندگی شما باز کند. برای این منظور، نخستین ماه خیلی اهمیت دارد زیرا این تقریباً مدتی است که طول می‌کشد تا یک رفتار جدید به عادت تبدیل گردد. پاداشی که برای خود در نظر می‌گیرید یک چیز شخصی است و شما خودتان بهتر می‌دانید چه چیزی در شما انگیزه بیشتری ایجاد می کند. امّا توصیه ما در نظر گرفتن چیزهای کوچک و شادی‌بخش است. مثلاً من هنگامی که شروع به رفتن به باشگاه ورزشی کردم، پاداشی که برای خود در نظر گرفتم، خرید یک لباس ورزشی جدید بعد از هر 5 بار رفتن به باشگاه بود. پاداش‌ها و جایزه‌های دیگر می‌تواند خرید موسیقی‌های آرامش‌بخش (به هنگام انجام یوگا)، خرید خودنویس جدید (به هنگام نوشتن خاطرات روزانه) و یا خرید مسافت سنج (به هنگام پیاده‌روی) باشد.


گام پنجم: کنترل شخصی برای اطمینان از درستی انتخاب
هنگامی که فعالیت جدیدی را شروع می‌کنید، دقت کنید که از انجام آن چه احساسی پیدا کرده‌اید. آیا فعالیت جدید با سبک زندگی شما جور در می‌آید؟ حفظ این عادت جدید برایتان آسان است؟ و یا فکر می‌کنید نیاز به امتحان کردن کار دیگری دارید؟ اگر متوجه شدید که برنامه‌های زندگیتان با این فعالیت جدید تطابق ندارد، به جای آن که خود را عذاب دهید، به خودتان تبریک بگوئید که متوجه نیاز به تغییر برنامه‌هایتان شده‌اید. این نخستین گام در تهیه یک برنامه جدید و بهتر است! ما همیشه می‌توانیم از تجربه‌های منفی در زندگی خود نیز درس‌های مفیدی بگیریم. به هر حال، بهتر است چند روش رهایی از استرس و مدیریت استرس را بلد باشید و برای کاهش استرس در بدن و ذهن خود متناسباً از آن‌ها استفاده کنید.

ترجمه: کلینیک الکترونیکی روان‌یار

منبع

"Maintaining Healthy Habits-In Five Simple Steps", Elizabeth Scott, October 2006.
http://stress.about.com

مقالات مرتبط

* مدیریت استرس (10 روش موثر برای فرونشاندن استرس)
* چگونه خشم خود را مهار کنیم؟
* مبانی پزشکی استرس، افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی و اعتیاد

 
     
 

:نظر خود را در مورد اين مطلب اعلام نماييد
( 13  رای )
 
بی استفاده کم استفاده متوسط مفید خيلی مفید
 
     
 
 
   
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.