روزانه به چقدر آب نیازمندیم؟
 
 
   
 

آب، بخش مهمی از غضروف‌ها، بافت‌ها و اندام‌های ما را تشکیل می‌دهد به طوری که هر بخش از بدن ما به آب وابسته است. تقریباً 75٪ بدن ما را آب تشکیل می‌دهد: مغز 85٪، خون 90٪، عضلات 75٪، کلیه 82٪ و استخوان‌ها 22٪ از آب تشکیل شده‌اند. عملکرد غدد و اندام‌های ما در صورتی که با آب سالم و پاکیزه تغذیه نگردند، به تدریج مختل خواهد شد.
هر فرد بالغ به طور متوسط روزانه 5/2 لیتر آب از طریق تعریق، تنفس و دفع از دست می‌دهد. هنگامی که بدن 5٪ از حجم کلّ آب خود را از دست دهد، نشانه‌ها و عوارض بدشدن حال پدیدار می‌گردد. این حالت در یک فرد سالم به شکل خستگی و کوفتگی عمومی بروز می‌یابد، در حالی که در یک کودک ممکن است به صورت از دست رفتن آب بدن و خشک شدن جلوه‌گر شود. از دست دادن 5٪ آب بدن در یک فرد سالخورده، باعث غیرطبیعی شدن مواد شیمیایی بدن می‌شود، به ویژه اگر درصد الکترولیت‌ها خصوصاً سدیم بالا رود. همه با نشانه‌های سالخوردگی از قبیل چین و چروک پوست، رخوت و حتی سردرگمی آشنا هستند. از دست دادن آب بدن به طور مداوم نه تنها روند سالخوردگی را سرعت می‌بخشد بلکه خطر ابتلا به بیماری‌ها را نیز افزایش می‌دهد.
چنانچه آب کافی به بدن ما نرسد، سلّول‌ها آب مورد نیازشان را از جریان خون تأمین خواهند کرد و این امر، کار قلب را سخت‌تر و شدیدتر می‌کند. در این وضعیت، کلیه‌ها نمی‌توانند به نحو موثری به تصفیه  خون بپردازند و هنگامی که این چنین شود، برخی از بارِ کاری کلیه روی دوش کبد و دیگر اندام‌ها می‌افتد و این امر به نوبه  خود باعث تحت فشار قرارگرفتن آن‌ها می‌گردد. به علاوه، برخی مشکلات جسمی دیگر نیز نظیر یبوست، خشکی و خارش پوست، جوش، خون دماغ، عفونت ادراری، سرفه، عطسه و سردرد به وجود خواهد آمد.
اکنون که به ضرورت حیاتی آب برای بدن انسان پی بردیم این سوال مطرح می‌شود که چقدر آب برای بدن ما کافی است؟ حداقل مقدار آب مورد نیاز هر کس به وزن بدن او بستگی دارد.

در جعبه  زیر وزن بدن خود به کیلوگرم را وارد نمائید تا از مقدار آبی که باید هر روز بنوشید آگاه شوید:

وزن بدن شما به کیلوگرم
 
 

ترجمه: کلینیک الکترونیکی روان‌یار

 

 
     
 

:نظر خود را در مورد اين مطلب اعلام نماييد
( 33  رای )
 
بی استفاده کم استفاده متوسط مفید خيلی مفید
 
     
 
 
 
 
رژیم‌های غذایی معروف
کاهش وزن با شستشوی مغزی
آزمون‌های مرتبط            
تعیین وقت
 
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.