غذا و استرس

 
 
   
 

تعریف استرس از فرهنگ لغات: یک احساس مداوم نگرانی که شما را از آرامش باز دارد.

آیا غذا – چیزهای معمولی روزانه- می‌تواند باعث استرس شود؟ بله، می‌تواند. دلیل اصلی آن چیست؟ تمایل به حفظ تناسب اندام! آدم‌های این دور و زمانه به این که اندامشان خوب و قابل قبول باشد بسنده نمی‌کنند. آن‌ها می‌خواهند حتی یک گرم اضافه وزن نداشته باشند، درست مثل مدل‌های تلویزیون یا مجلات. آن‌ها می‌خواهند همه دوستشان داشته باشند و تحسین‌شان کنند. آن‌ها می‌خواهند حداقل یک چیز داشته باشند که به آن ببالند: اندامشان. و به این ترتیب است که غذا و خوراکی به سرعت به صورت بزرگترین دشمن آدم درمی‌آید. استرس ناشی از غذا، مطمئناً مشکل بزرگی است، خصوصاً برای دختران جوان که به خطرات احتمالی آن نیز واقف نیستند.

«اوه خدای من! چطور این تکه کیک را بخورم؟ احساس بدی دارم. مقدار زیادی کالری دارد. چکار کنم؟ از خودم بدم می‌آید. چطور می‌توانم ... ؟» این حرف‌ها ممکن است به نظر بعضی‌ها مضحک و احمقانه بیاید امّا در واقع، ترسناک و غم‌انگیز است. تقریباً باور کردنی نیست که خوردن یک تکه کیک بتواند باعث احساس گناه در انسان شود. امّا بدانید که از این بیشتر هم می‌تواند! مثلاً می‌تواند همه شب شما را از خواب باز دارد، می‌تواند شما را به گریه اندازد و می‌تواند باعث شود که به هیچ چیز دیگری جز آن فکر نکنید. در واقع، می‌تواند ذهن شما را به طور کامل به خود مشغول دارد. غذا هنگامی خوب است که با وزن شما تداخل نداشته باشد و هنگامی که بتوانید هر چقدر می‌خواهید بخورید. امّا وقتی که می‌خواهید لاغر و باریک شوید و در هر چیز فقط به کالری آن توجه می‌کنید دیگر غذا خوب نیست. از بد هم بدتر است. تمایل به داشتن اندام زیبا و حس خوبی که از این راه به انسان دست می‌دهد، اصلاً چیز بدی نیست. امّا محروم کردن خود از خوراکی‌ها که برای حیات و سلامتی شما ضروری هستند، راه درستی برای رسیدن به این هدف نیست. شما می‌توانید به دویدن یا شناکردن یا هر ورزش دیگری بپردازید. می‌توانید به جای دو برش شکلات یک برش از آن بخورید و مزه واقعی میوه‌ها را بچشید. امّا هرگز نباید اجازه دهید که غذا، ارباب شما گردد. ارباب افکار و کلّ زندگی‌تان.

تحت استرس بودن به خاطر غذا بسیار خطرناک است و می‌تواند هم به بیماری‌های جسمی و هم به بیماری‌های روانی بیانجامد. این پدیده، مشکلی است که در جهان امروز ما به وجود آمده است. پیش از این، هیچکس از خوردن چیزی که دوست داشت، به دلیل آن که می‌دانست 800 کالری دارد، نمی‌ترسید. راه حل این مشکل، حفظ اعتدال در خوردن است، نه محروم کردن خود. البته نباید بیش از نیاز واقعی بدن نیز سراغ خوراکی‌ها رفت. امروزه، در دنیای پر از مشکلات و استرسی که داریم، هرگز نباید اجازه دهیم که غذا و خوراکی ذهن ما را به خود مشغول دارد و خود دلیل دیگری برای فشار بیشتر شود. باید نگرش درستی به غذا داشته باشیم و آن را به عنوان دوست مغزمان بپذیریم نه دشمن انداممان.

ترجمه: کلینیک الکترونیکی روان‌یار

منبع

“Food and Stress”
www.eat-online.net

مقالات مرتبط

 
     
 

:نظر خود را در مورد اين مطلب اعلام نماييد
( 4  رای )
 
بی استفاده کم استفاده متوسط مفید خيلی مفید
 
 
 
 
 
 
 
رژیم‌های غذایی معروف
کاهش وزن با شستشوی مغزی
آزمون‌های مرتبط            
تعیین وقت
 
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.