با تغذیه مناسب به جنگ استرس بروید

 
 
   
 

با افزایش گرفتاری‌های زندگی و استرس که افراد در جوامع ماشینی امروزه با آن دست به گریبانند، معمولاً مواد غذایی کافی به بدن نمی‌رسد و این به نوبه خود دوباره باعث افزایش سطح استرس و بسیاری مشکلات دیگر می‌گردد و این دور باطل همچنان در حال تکرار شدن است. در این مقاله ما شما را با 10 دستورالعملل ساده برای تغذیه مناسب و تأمین یک رژیم غذایی سالم‌تر برای خود، حتی در شرایطی که تحت استرس قرار دارید، آشنا می‌کنیم. پس از چند هفته، آن‌ها به صورت عادت برایتان در می‌آیند و دیگر حتی نیازی به فکر کردن درباره تغذیه مناسب هم نخواهد بود. و شما تفاوت را هم در بدن و هم در سطح استرس خود احساس خواهید کرد.

  • صبحانه بخورید
    شما ممکن است بگوئید صبح‌ها که گرسنه نیستم، وقت ندارم، وقت ناهار خوردن زود فرا می‌رسد و غذا می‌خورم، بهتر است برای تناسب اندام رژیم بگیرم و یا یک پاکت شیری که سر راه از فروشگاه می‌گیرم و می‌خورم به قدر کافی مواد غذایی به بدنم می‌رساند. امّا باید بدانید که حذف صبحانه، نگهداری قند خون در سطحی ثابت را دشوارتر می‌سازد و این بر فعالیت‌های روزانه شما اثر مستقیم می‌گذارد. خوردن صبحانه را فراموش نکنید!

  • چای سبز بنوشید
    اگر شما روزانه مقدار زیادی کافئین مصرف می‌کنید ممکن است باور نکنید که کافئین چه اثرات سوئی برای سیستم بدن شما دارد. شما می‌توانید با کاهش تدریجی میزان کافئین مصرفی، سطح استرس خود را پائین آورده و فعالیت ذهنی خود را در طول روز بهبود بخشید. یکی از روش‌های آسان و سالم انجام این کار، جایگزین ساختن قهوه یا چای سبز بدون کافئین است که هم طعم خوبی دارد و هم مزایای بیشتری از نظر میزان آنتی‌اکسیدان‌ها دارد.

  • آب میوه یا آب‌ گازدار بنوشید
    انواع کولاها به دلیل دارا بودن کافئین، اثرات سوئی برای سیستم بدن شما دارند. یک جایگزین سالم برای آن‌ها، آب میوه یا آب گازدار است. بدین ترتیب به جای کاستن از حجم آب سیستم بدن خود، مقداری آب هم به آن اضافه می‌کنید. توجه داشته باشید که کافئین، سیستم آب بدن شما را تضعیف می‌کند. به عبارت دیگر، نوشیدن کافئین، همانند ننوشیدن آب است!

  • خوراکی‌های سبک همراه خود داشته باشید
    همراه داشتن غذاهای سبک پروتئین‌دار و سالم در ماشین و محل کار به شما کمک می‌کند که از کاهش سطح قندخون خود جلوگیری کرده و جلوی خستگی و بدخلقی را بگیرید. به علاوه این‌ها همیشه مقداری آب هم دم دست داشته باشید که برای سلامتی و کارکرد فیزیکی مناسب، ضرورت دارد.

  • هله هوله سالم بخورید!
    اگر عادت دارید به هنگام استرس یا در ساعت‌های معینی از روز، هله هوله‌هایی از قبیل چیپس، پفک‌نمکی و سایر خوراکی‌های ناسالم بخورید آن‌ها را با خلال هویج، تخمه آفتاب‌گردان (بدون نمک)، کرفس، گل کلم یا سایر خوراکی‌های سالم جایگزین سازید.

  • ناهار را از خانه ببرید
    بسیاری از مردم به دلیل کمی وقت یا تنبلی، برای ناهار از غذاهای آماده و فوری از قبیل ساندویچ و همبرگر مصرف می‌کنند. این نوع غذاها معمولاً غذای سالمی نیستند و مواد غذایی کافی به بدن شما نمی‌رسانند. هرچند این کار کمی در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند ولی شما می‌توانید تنها با صرف چند دقیقه، هم غذای سالمتری از منزل برای خود بردارید و هم از نظر اقتصادی صرفه‌جویی کنید. حتی اگر چند روز در هفته هم بتوانید این کار را بکنید باز هم نسبت به هر روز خوردن غذای بیرون، بهتر است.

  • بعد از 2 بعدازظهر کافئین نخورید
    از آنجا که کافئین دارای نیمه عمری حداقل برابر 6 ساعت در بدن شماست، کافئین که بعدازظهر یا بعد از شام مصرف می‌کنید می‌تواند باعث اختلال خواب شما در شب گردد.

  • چیزهای ناسالم را از محیط‌تان دور کنید
    اگر خوراکی‌های ناسالم مانند انواع شیرینی‌ها و چربی‌ها در منزلتان نباشد، پرهیز از آن‌ها راحت‌تر است! ممکن است به نظرتان غیرممکن آید امّا به آشپزخانه بروید و هر چیزی را که بدن شما نمی‌تواند به روش سالمی مصرف کند، دور بریزید. بدین ترتیب، به هنگام استرس، مجبور می‌شوید غذاها و خوراکی‌های سالم بخورید.

  • خانه‌تان را پر از غذاهای سالم کنید
    از دور ریختن خوراکی‌های ناسالم مهمتر‌، در اختیار داشتن خوراکی‌های خوب در خانه است. بهترین روش، تهیه فهرستی از غذاها و هله هوله‌های سالم در ابتدای هر هفته و تهیه آن‌هاست. بدین ترتیب، مطمئن خواهید شد که هر چیزی را که به آن احتیاج شود در خانه خواهید داشت و نیازی به تحمل استرس درباره این که هر شب چه غذائی بخورید نخواهید داشت. قبلاً فکرش را کرده‌اید!

  • از روش‌های کاهش استرس استفاده کنید
    به کار بردن شیوه‌ها و تکنیک‌های کاهش استرس، اشتهای شما برای غذاهای ناسالم یا مصرف حجم زیادی غذا را کاهش خواهد داد. در این مورد روش‌هایی مانند یوگا، ورزش‌های رزمی و نوشتن خاطرات روزانه توصیه می‌گردد.

ترجمه: کلینیک الکترونیکی روان‌یار

منبع

"How to Combat Stress with Good Nutrition", Elizabeth Scott, 25 March 2006.
http://stress.about.com

مقالات مرتبط

* پایه‌های پزشکی استرس، اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی و اعتیاد
* حفظ عادت‌های سالم در پنج گام ساده
* اختلالات تغذیه

 
       
 

:نظر خود را در مورد اين مطلب اعلام نماييد
( 15  رای )
 
بی استفاده کم استفاده متوسط مفید خيلی مفید
 
 
 
 
 
 
 
رژیم‌های غذایی معروف
کاهش وزن با شستشوی مغزی
آزمون‌های مرتبط            
تعیین وقت
 
 
 
© Copyright 2009 Ravanyar Clinic. All Rights Reserved.